WO2001093775A1 - Subgingival joining device - Google Patents

Subgingival joining device Download PDF

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Publication number
WO2001093775A1
WO2001093775A1 PCT/DE2001/002103 DE0102103W WO0193775A1 WO 2001093775 A1 WO2001093775 A1 WO 2001093775A1 DE 0102103 W DE0102103 W DE 0102103W WO 0193775 A1 WO0193775 A1 WO 0193775A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
subgingival
implants
central
implant
connecting element
Prior art date
Application number
PCT/DE2001/002103
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Wilfried Engelke
Original Assignee
Wilfried Engelke
Priority date (The priority date is an assumption and is not a legal conclusion. Google has not performed a legal analysis and makes no representation as to the accuracy of the date listed.)
Filing date
Publication date
Application filed by Wilfried Engelke filed Critical Wilfried Engelke
Priority to DE20121531U priority Critical patent/DE20121531U1/en
Publication of WO2001093775A1 publication Critical patent/WO2001093775A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0018Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools characterised by the shape
    • A61C8/0031Juxtaosseous implants, i.e. implants lying over the outer surface of the jaw bone
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/80Cortical plates, i.e. bone plates; Instruments for holding or positioning cortical plates, or for compressing bones attached to cortical plates
    • A61B17/8061Cortical plates, i.e. bone plates; Instruments for holding or positioning cortical plates, or for compressing bones attached to cortical plates specially adapted for particular bones
    • A61B17/8071Cortical plates, i.e. bone plates; Instruments for holding or positioning cortical plates, or for compressing bones attached to cortical plates specially adapted for particular bones for the jaw
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/0003Not used, see subgroups
    • A61C8/0009Consolidating prostheses or implants, e.g. by means of stabilising pins
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61CDENTISTRY; APPARATUS OR METHODS FOR ORAL OR DENTAL HYGIENE
    • A61C8/00Means to be fixed to the jaw-bone for consolidating natural teeth or for fixing dental prostheses thereon; Dental implants; Implanting tools
    • A61C8/001Multiple implanting technique, i.e. multiple component implants introduced in the jaw from different directions
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B17/56Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor
    • A61B17/58Surgical instruments or methods for treatment of bones or joints; Devices specially adapted therefor for osteosynthesis, e.g. bone plates, screws, setting implements or the like
    • A61B17/68Internal fixation devices, including fasteners and spinal fixators, even if a part thereof projects from the skin
    • A61B17/80Cortical plates, i.e. bone plates; Instruments for holding or positioning cortical plates, or for compressing bones attached to cortical plates
    • A61B17/8085Cortical plates, i.e. bone plates; Instruments for holding or positioning cortical plates, or for compressing bones attached to cortical plates with pliable or malleable elements or having a mesh-like structure, e.g. small strips
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61BDIAGNOSIS; SURGERY; IDENTIFICATION
    • A61B17/00Surgical instruments, devices or methods, e.g. tourniquets
    • A61B2017/00004(bio)absorbable, (bio)resorbable, resorptive

Definitions

  • the invention relates to a subgingival connecting device of rotationally symmetrical dental jaw implants with a connecting element.
  • Immediate restoration with functional dentures is the goal of implantology treatment. Even in the pioneering days of implantology, implants were immediately loaded with dentures. Pruin (1974) described the use of needle implants, while Kanitz (1982) reported subperiosteal framework implants, which were also immediately loaded. Chercheve (1962) described a transmandibular implantation technique in which screw-shaped implants for anchoring dentures were connected by an extra-oral access with stabilization via a submandibularly attached metal plate. The immediate restoration on titanium screw implants with an immediately established bar connection was published by Lederman (1979) and more recently taken up by Friadent (1999).
  • Temporary auxiliary implants (Bohsali et al. 1999, Zubery et al. 1999) as an alternative to the use of immediate implants have apparently limited success, while various methods of stabilizing implants in the area of the maxillary sinus floor [Katzenbeisser (1990), Khoury (1996), Sendax ( 1996)] have so far not been able to establish themselves.
  • Teichmann (1993) described a subperiosteal implant with reference to the previously described subperiosteal and combined endosseous - periosteal implants, which can be individually adjusted due to slight deformation and anchored in the compact with screws. It is a one-piece, plate-like design with receptacles for screws and a threaded bushing for attaching the dental supra structure.
  • US Pat. No. 5,513,989 describes a U-shaped saddle-shaped stabilizer for dental implants which is intended to distribute the force of chewing forces when using shorter implants in the lower jaw molar region. Both inventions have so far found only limited resonance in the literature and are limited in their use to areas of the atrophied lateral jaw section that are suitable for this purpose.
  • DE 199 36 061 A1 discloses a device for inserting implants in the sinus area of the upper jaw of a living being.
  • the known device has a connecting element which is arranged in the longitudinal direction of the alveolar ridge and connects several implants to one another.
  • the connecting element is fixed to the bone using fixation screws.
  • This temporary device is not suitable for immediate restoration with functional dentures, but serves to enable bone formation. After the bone has been built up, the implants used are replaced by implants with dentures at a later date.
  • the object of the present invention is to show a connecting device which is suitable for enabling the immediate loading of the conventional rotationally symmetrical dental central implant placed at a prosthetically defined position, namely by optimizing the primary stability by means of additional insertion in the surrounding cortex.
  • a central implant which can carry dentures via suitable devices, can be non-positively connected to at least one satellite implant via the connecting element.
  • the non-positive connection between the central implant and the satellite implant, which is established via the connecting element, enables primary blocking of the central implant with the aim of immediate loading.
  • the dental central implants placed according to the prosthetic and tooth-related and occlusion-related are surrounded by satellite implants in the size of small bone screws for cortical anchoring of the dental central implants, the dental central implant being connected subgingivally to the satellite implant via the connecting element.
  • the entire complex as a subgingival connection can thus be compared directly with the supragingival primary blocking, the latter allowing an immediate loading of dentures, as the first mentioned.
  • the subgingival device or the connecting element and the satellite implants can subsequently either be removed during the manufacture of the definitive denture or left in the sense of additional stabilization.
  • the device according to the invention has the following advantages, in particular with regard to its use in partially edentulous jaws:
  • Satellite implants can be attached variably where there is sufficient compact. The place of insertion of the satellite implants is not occupied by the central implant. There are no aesthetic problems in the case of an exposed connecting element. Furthermore, there is no undesired contact of the connecting element with the tooth-neck area or the root structures of the neighboring teeth. Immediately adjacent to the approach to the central implant, a shaping zone can be provided, as well as a retentive zone peripherally thereof for anchoring the satellite implants.
  • the at least one or the satellite implants can be arranged at a distance transversely to the center of the alveolar ridge.
  • central implants and satellite implants can be arranged together on an imaginary grid, consisting of the middle of the alveolar ridge and the perpendicular in the approximal spaces, the central implant between the nodes of the grid and the satellite implants can be placed on approximal grid lines.
  • This arrangement thus takes into account the fact that the space occupied by the central implant defined by the position of the tooth crown cannot be occupied for satellite implants, but rather the interimplant proximal space and the cortex adjoining it basally.
  • the longitudinal axis of the grid corresponds approximately to the center of the dental arch, respectively. Alveolar ridge.
  • the nodes of the grid are the center of the approximal spaces, from where grid lines extend at right angles to the jaw base in the oral and vestibular direction.
  • the shape of the induction element is such that an arrangement of the satellite implants and central implants on the said grid is made possible, whereby central implants can be placed between the nodes, satellite implants on the nodes and the right-angled proximal grid lines described above. This ensures that the central implants can be placed individually according to the individual requirements without the basic arrangement of all implants on the imaginary grid being hindered when several central implants and corresponding connecting elements are arranged.
  • the connecting element when projected onto its main extension plane, corresponds to at least part of an H-like basic shape, the crossbar of which forms a central section that can be screwed to the central implant and one to four subgingival extensions for anchoring satellite implants at the roots are arranged on the two opposite longitudinal beams of the H.
  • the connecting element follows the above-mentioned lattice structure with the corresponding advantages.
  • the connecting element has a simple and inexpensive structure and is relatively easy to implant.
  • All extensions consist of a web that attaches to the central section of the connecting element and the individual Adaptation is used, and from peripheral sections with perforations or holes that accommodate one or more satellite implants.
  • the bores can be elongated according to the perforations of a tension belt plate or as so-called compression holes.
  • the extensions have a thickness or height that is approximately 0.5 to 2 mm. Deviations are possible depending on the material and intended use. However, a thickness or overall height of ⁇ 1 mm is preferred. In the simplest case, cutting the basic structure to length creates a connecting element with only one deformable web and a receptacle for a satellite implant.
  • the sections of the extensions directly adjacent to the central implant - the webs - are used to form the connecting element onto the shape of the alveolar ridge. They therefore have no holes for satellite implants and are flat in cross-section.
  • These shaping zones can be designed to be flat relative to the retentive zones or can be prefabricated in various curvatures or radii of curvature corresponding to the shape of the alveolar ridge, the convexity of the curvature facing away from the implant. By tapering or reducing the overall height, a specific specification for the main direction of deformation can be made. This prevents the connection to the central implant from deforming.
  • the zones of low material thickness or the shaping zones expediently run parallel to the transverse beam of the H.
  • the sections of the extensions located distal to the shaping zones or the webs at the end of the extension carry one or more perforations or bores with a diameter of approx. 1 to 4 mm for anchoring satellite implants.
  • Small bone screws made of metal, preferably titanium, can be used as satellite implants.
  • the satellite implants and also the connecting elements can be made of resorbable plastics. In this case, the resorption time must not be less than the osseointegration period of the central implants. Partial production of the connecting element, especially its A retentive part made of resorbable, biocompatible plastic is possible.
  • the connecting element on its upper side facing away from the central implant has a removable abutment associated with the central implant, which can be connected to the central implant by an occlusal screw.
  • the central section of the connecting element has two opposing shoulders on the upper side, into which the abutment on the lower side of the post facing the upper side engages in a form-fitting manner. The shoulders are arranged in approximal sectors along the jaw ridge.
  • the upper side of the connecting element facing the dental prosthesis has a structure that can be ground and is provided for anchoring dental prostheses as an anchor for artificial dentures.
  • the structure for the connection to the tooth crown can thus be part of the connecting element, i. H. on its upper side facing away from the central implant, the connecting element has a tooth-stump-like structure which can be individualized by grinding.
  • This post is centrally provided with a receptacle for the occlusal screw reaching into the implant.
  • the abutment can be molded directly and the tooth crown subsequently cemented, if necessary, a temporary can also be fabricated directly.
  • a set for the immediate care of patients with fixed dentures provided that consists of a connecting element, a central implant, an occlusal screw and several satellite implants. Possibly. the set can also have a construction post.
  • FIG. 1 a schematic top view of an arrangement of dental central implants and satellite implants on the section of a dental arch
  • FIG. 2 an approximal side view of a subgingival connecting device in section
  • FIG. 3 a transverse section through an alveolar extension with a subgingival connecting device adapted to the anatomical shape
  • FIG. 4 a further side view of a subgingival connecting device in section
  • FIG. 5 a top view of a connecting element with an H-shaped arrangement and assignment to the central implant
  • FIG. 6 a top view of a further H-shaped connecting element
  • FIG. 7 a top view of a further connecting element
  • FIG. 8 a top view of a further connecting element with a satellite implant
  • FIG. 9 a plan view of a further H-shaped connecting element
  • FIG. 10 a bottom view under a connecting element in the tear
  • FIG. 11 a side view of the connecting part from FIG. 10, cut along the line XI - XI,
  • FIG. 12 a bottom view under a connecting element with a conical body in the tear
  • FIG. 13 a side view of the connecting element from FIG. 12, cut along the line XIII-XIII,
  • FIG. 14 a bottom view under a connecting element with a cylindrical body in the tear
  • FIG. 15 a side view of the connecting element of FIG. 14 cut along the line XV-XV,
  • Figure 16 a side view of a subgingival connecting device with a post and occlusal screw in section
  • FIG. 17 a top view of the connecting element from FIG. 16.
  • a subgingival connecting device 1 essentially consists of a central implant 2, a connecting element 3 and a satellite implant 4.
  • FIG. 1 shows an arrangement of the dental central implant 2 and the satellite implant 4 on the section of a dental arch 5.
  • a straight section 6 merges into the curved section 7.
  • the perpendicular to the middle of the alveolar ridge 8 runs in the approximal spaces, which form approximate grid lines 9, on which satellite implants 4 are arranged.
  • FIG. 2 shows an approximal view, which corresponds to a cross section through the alveolar ridge, of a subgingival connecting device 1.
  • the connecting element 3 has a central section 10 with a cylindrical body 11 on its underside 12.
  • the cylindrical body 11 forms a rotationally symmetrical body, which establishes the connection to the central implant 2.
  • FIG. 3 shows a transverse section through an alveolar extension 18.
  • a central implant 2 is inserted in a prosthetically defined position and provided with an anchor for dentures 19.
  • the connecting element 3 is adapted to the anatomical shape of the alveolar process 18 by cold working.
  • the satellite implants 4 are inserted individually in the angled axial direction in the approximal space.
  • the connecting element 3 and the satellite implant 4 lie below the gingival surface 20 in the implanted state.
  • the underside 12 of the connecting element 3 lies on the bone surface 34.
  • FIG. 4 shows a connecting element 3, which has a firm mechanical bond with the central implant 2, which extends into the cortical and cancellous bone space 21 in the jawbone.
  • the satellite implant 4 which is guided through a recess or bore, is anchored exclusively in the cortex.
  • the connecting element is arranged laterally on the upper edge of the central implant 2, so that a bearing on the given alveolar bone without impairing the insertion of a philosophicalppostens 15 is made possible.
  • the cortical boundary 35, the bone surface 34 and the gingival surface 20 are shown as schematic lines.
  • FIG. 5 shows a plan view of a connecting element 3 with an H-shaped arrangement of the extensions 17.
  • the arrangement of the extensions 17 in relation to the alveolar ridge section 22 occupied by the central implant 2 is shown in the plan view or projection from the occlusal direction.
  • Dotted sections 23 are provided for adaptation. A preforming in the sense of a concavity to the central implant 2 can be specified in these sections.
  • Possible tapering 24 of webs 25 of extensions 17 and height reduction zones 26 are attached to two extensions 17 by way of example. The taper 24 and the overall height reduction zone 26 thus form zones of lesser material thickness 24, 26.
  • connecting elements 3 are shown by way of example in FIGS. 6 to 8.
  • FIG. 9 shows a plan view of a further connecting element 3 with an H-shaped arrangement of the extensions 17.
  • the four extensions 17 are each connected to the central section 10 via a web 25 assigned to them.
  • perforations or bores 33 are arranged for connection to the satellite implants 4.
  • FIGS. 10 and 11 show the design of the connecting element 3 to the central implant 2 for implants with a flat cervical boundary or with a central external rotation protection.
  • the central bore 28 serves as a receptacle for the occlusal screw 16.
  • FIGS. 12 and 13 show a connecting element 3 with a conical rotating body 29 for central implant 2, which have a cone.
  • FIGS. 14 and 15 show a connecting element 3 with a cylindrical rotating body 30 on its underside 12. Without the use of rotation-securing elements, the cylindrical rotating body 30 engages as a cylindrical pin for stabilization in a corresponding central implant 2 and is screwed into the occlusal force-fitting manner with an occlusal screw 16.
  • FIG. 16 shows a side view in section of a connecting device 1 in the view from the vestibular side with approximal shoulders 31.
  • the proximal shoulders 31 are arranged opposite one another on the upper side 13 of the connecting element 3.
  • the abutment post 15 engages in the approximal shoulders 31 with its post underside 32 facing the upper side 13 with corresponding formations.
  • the shoulders 31 are arranged along the proximal sectors located to the alveolar ridge.
  • the abutment 15 can be exchanged for impression posts or gingiva formers, for example, and enables the anatomically optimized high-quality design of dentures.

Abstract

The invention relates to a subgingival joining device of rotationally symmetrical dental implants provided with a joining element, whereby a central implant, which can support a dental prosthesis via suitable devices, can be joined in a non-positive manner and via the joining element to at least one satellite implant, which, at a distance, can be transversally arranged with regard to the alveolar ridge. The invention also relates to a set for immediately providing patients with a tight-fitting dental prosthesis. The set consists of a joining element, a central implant, an occlusal screw and of several satellite implants.

Description

Subgingivale VerbindungsvorrichtungSubgingival connecting device
Be s ehre ibungBe honored
Die Erfindung betrifft eine subgingivale Verbindungseinrichtung rotationssyitiiαetrischer dentaler Kieferimplantate mit einem Verbindungselement .The invention relates to a subgingival connecting device of rotationally symmetrical dental jaw implants with a connecting element.
Eine sofortige Versorgung mit funktionsfähigem Zahnersatz ist das Ziel der implantologischen Behandlung. Bereits in den Pionierzeiten der Implantologie wurden Implantate sofort mit Zahnersatz belastet. So beschrieb Pruin (1974) die Verwendung von Nadelimplantaten, Kanitz (1982) berichtete über subperiostale Gerüstimplantate, die ebenfalls sofort belastet wurden. Cher- cheve (1962) beschrieb eine transmandibuläre Implantationstechnik, wobei schraubenförmige Implantate zur Verankerung von Zahnersatz durch einen extraoralen Zugang mit Stabilisierung über eine submandibulär angebrachte Metallplatte verbunden wurden. Die Sofortversorgung auf Titanschraubenimplantaten mit ei- ner sofort hergestellten Stegverbindung wurde von Lederman (1979) publiziert und in neuerer Zeit durch Friadent (1999) aufgegriffen.Immediate restoration with functional dentures is the goal of implantology treatment. Even in the pioneering days of implantology, implants were immediately loaded with dentures. Pruin (1974) described the use of needle implants, while Kanitz (1982) reported subperiosteal framework implants, which were also immediately loaded. Chercheve (1962) described a transmandibular implantation technique in which screw-shaped implants for anchoring dentures were connected by an extra-oral access with stabilization via a submandibularly attached metal plate. The immediate restoration on titanium screw implants with an immediately established bar connection was published by Lederman (1979) and more recently taken up by Friadent (1999).
Einzelzahnversorgungen auf sofort belasteten Schraubimplantaten werden von Sandalli und Grafel ann (1999) empfohlen.Single tooth restorations on screw implants that are immediately loaded are recommended by Sandalli and Grafel ann (1999).
Unstrittig hängt der Erfolg von sofort belasteten Implantaten in hohem Maße davon ab, ob durch Primärstabilität des Implanta- tes oder des Komplexes mehrerer im Verbund stehender Implantate die Voraussetzungen für die primäre Knochenbruchheilung eingehalten werden, insbesondere, ob durch adäquate Verankerung der Implantate in kortikalem Knochen eine Makrobewegung der Implantate relativ zum Knochenlager in der Einheilungsphase definitiv ausgeschlossen werden kann. Dies ist nach neueren E p- fehlungen (Friadent, 1999) dann anzunehmen, wenn die Implantate mit einem Drehmoment von 30 N/cm inseriert werden können. Die nachfolgende primäre Verblockung der Implantate verhindert eine physikalische Überlastung einzelner Implantate durch Kaukräfte, die über den Zahnersatz in die Implantate eingeleitet werden. Für eine Sofortversorgung werden derzeit 4 Implantate im ante- rioren Unterkiefer oder 3 Implantate bei einer Freiendsituation empfohlen (Friadent, 1999) .Undisputedly, the success of implants loaded immediately depends to a large extent on whether the primary stability of the implant or the complex of several implants connected to one another fulfills the prerequisites for primary bone fracture healing, in particular whether an implant is adequately anchored in cortical bone Macro movement of the implants relative to the bone bed in the healing phase can definitely be excluded. According to recent E p- recommendations (Friadent, 1999) if the implants can be inserted with a torque of 30 N / cm. The subsequent primary blocking of the implants prevents physical overloading of individual implants by chewing forces which are introduced into the implants via the dentures. For immediate restoration, 4 implants in the anterior lower jaw or 3 implants in a free-end situation are currently recommended (Friadent, 1999).
Temporäre Hilfsimplantate (Bohsali et al . 1999, Zubery et al. 1999) als Alternative zur Verwendung von Sofortimplantaten haben offensichtlich begrenzten Erfolg, während verschiedene Verfahren zur Stabilisierung von Implantaten im Bereich des Kieferhöhlenbodens [Katzenbeisser (1990), Khoury (1996) , Sendax (1996)] sich bisher nicht durchsetzen konnten.Temporary auxiliary implants (Bohsali et al. 1999, Zubery et al. 1999) as an alternative to the use of immediate implants have apparently limited success, while various methods of stabilizing implants in the area of the maxillary sinus floor [Katzenbeisser (1990), Khoury (1996), Sendax ( 1996)] have so far not been able to establish themselves.
Für die Behandlung des atrophierten Unterkieferseitenzahnbe- reich hat Teichmann (1993) unter Verweis auf vorbeschriebene subperiostale und kombiniert enossale - periostale Implantate ein subperiostales Implantat beschrieben, das durch geringe Verformung individuell anpassbar und mit Schrauben in der Kom- pakta zu verankern ist. Es handelt sich dabei um ein aus einem Stück gefertigtes plattenartiges Design mit Aufnahmen für Schrauben und mit einer Gewindebuchse zur Befestigung der den- talen SupraStruktur.For the treatment of the atrophied mandibular posterior region, Teichmann (1993) described a subperiosteal implant with reference to the previously described subperiosteal and combined endosseous - periosteal implants, which can be individually adjusted due to slight deformation and anchored in the compact with screws. It is a one-piece, plate-like design with receptacles for screws and a threaded bushing for attaching the dental supra structure.
Aus der US 5,513,989 ist ein U-fÖrmiger sattelförmiger Stabilisator für dentale Implantate beschrieben, der zu einer Kraftverteilung von Kaukräften bei Verwendung kürzerer Implantate im Unterkiefer-Molarenbereich dienen soll. Beide Erfindungen haben in der Literatur bisher nur begrenzte Resonanz gefunden und beschränken sich in ihrer 7Λnwendung auf dafür geeignete Bereiche des atrophierten seitlichen Kieferabschnittes.US Pat. No. 5,513,989 describes a U-shaped saddle-shaped stabilizer for dental implants which is intended to distribute the force of chewing forces when using shorter implants in the lower jaw molar region. Both inventions have so far found only limited resonance in the literature and are limited in their use to areas of the atrophied lateral jaw section that are suitable for this purpose.
Geht man davon aus, dass die Verankerung eines Implantates in der Einheilungsphase unter sofortiger Kaubellastung ganz überwiegend in der Kortikalis erfolgt, remodellierende Prozesse demgegenüber primär den enossalen Raum sowie subperiostale Be- reiche betreffen [asynchrone Turn-over-Rate verschiedener Knochenstrukturen (Parfitt, 1993)], so ist eine Erhöhung der Implantatprimärstabilität nur über eine zusätzliche Kortikalisve- rankerung zu erzielen und muss denjenigen Zeitraum überbrücken, der für enossal ablaufende Osseointegration des Implantates benötigt wird. Bei 2 mm Kortikalisdicke können bei Verwendung von 1,25 mm Schrauben Kaukräfte in der Größenordnung von 300 N kompensiert werden (You et al. 1994) . Engelke et al. (1996) konnten zeigen, dass primär instabile Implantate unter Zuggurtung mit Mikroosteosynthesen erfolgreich und vorhersagbar osseoin- tegriert werden.If one assumes that the anchoring of an implant in the healing phase with immediate chewing takes place predominantly in the cortex, remodeling processes, in contrast, primarily affect the enossal space and subperiosteal loading. affecting rich people [asynchronous turn-over-rate of different bone structures (Parfitt, 1993)], an increase in primary implant stability can only be achieved by additional cortical enlargement and must bridge the period of time required for endosseous osseointegration of the implant. With a cortex thickness of 2 mm, chewing forces of the order of 300 N can be compensated for using 1.25 mm screws (You et al. 1994). Engelke et al. (1996) were able to show that primarily unstable implants with tensile straps are successfully and predictably integrated with micro osteosynthesis.
Aus der DE 199 36 061 AI ist eine Vorrichtung zum Einbringen von Implantaten im Sinusbereich des Oberkiefers eines Lebewe- sens bekannt. Die bekannte Vorrichtung weist ein Verbindungselement auf, das in Längsrichtung des Kieferkammes angeordnet ist und mehrere Implantate miteinander verbindet. Über Fixati- onsschrauben wird das Verbindungselement am Knochen fixiert. Diese temporäre Vorrichtung ist nicht zur sofortigen Versorgung mit funktionsfähigem Zahnersatz geeignet, sondern dient dazu, einen Knochenaufbau zu ermöglichen. Nach erfolgtem Knochenaufbau werden zu einem späteren Zeitpunkt die eingesetzten Implantate durch Implantate mit Zahnersatz ausgetauscht.DE 199 36 061 A1 discloses a device for inserting implants in the sinus area of the upper jaw of a living being. The known device has a connecting element which is arranged in the longitudinal direction of the alveolar ridge and connects several implants to one another. The connecting element is fixed to the bone using fixation screws. This temporary device is not suitable for immediate restoration with functional dentures, but serves to enable bone formation. After the bone has been built up, the implants used are replaced by implants with dentures at a later date.
Aufgabe der vorliegenden Erfindung ist es, eine Verbindungsvorrichtung aufzuzeigen, die geeignet ist, die sofortige Belastung des an prothetisch definiter Position gesetzten konventionellen rotationssymmetrischen dentalen Zentralimplantates zu ermöglichen, und zwar durch Optimierung der Primärstabilität vermit- tels zusätzlicher Insertion in der umgebenden Kortikalis.The object of the present invention is to show a connecting device which is suitable for enabling the immediate loading of the conventional rotationally symmetrical dental central implant placed at a prosthetically defined position, namely by optimizing the primary stability by means of additional insertion in the surrounding cortex.
Diese Aufgabe wird in Verbindung mit dem Oberbegriff des Anspruches 1 dadurch gelöst, dass ein Zentralimplantat, das über geeignete Vorrichtungen Zahnersatz tragen kann, mit mindestens einem Satellitenimplantat über das Verbindungselement kraftschlüssig verbindbar ist. Durch die über das Verbindungselement erfolgte kraftschlüssige Verbindung zwischen Zentralimplantat und Satellitenimplantat lässt sich eine primäre Verblockung des Zentralimplantat mit dem Ziel seiner Sofortbelastung realisieren. Die nach protheti- sehen Erfordernissen zahn- und okklusionsbezogen gesetzten dentalen Zentralimplantate werden von Satellitenimplantaten in der Größenordnung kleiner Knochenschrauben zur kortikalen Verankerung der dentalen Zentralimplantate umgeben, wobei über das Verbindungselement das dentale Zentralimplantat mit den Satel- litenimplantat subgingival verbunden wird. Somit lässt sich der Gesamtkomplex als eine subgingivale Verbindung unmittelbar mit der supragingivalen primären Verblockung vergleichen, wobei letztere wie erstgenannte eine sofortige Belastung mit Zahnersatz erlauben. Die subgingivale Vorrichtung bzw. das Verbin- dungselement und die Satellitenimplantate können nachfolgend entweder bei der Herstellung des definitiven Zahnersatzes entfernt oder aber im Sinne einer zusätzlichen Stabilisierung belassen werden. Insbesondere im Hinblick auf die Verwendung beim partiell bezahnten Kiefer hat die erfindungsgemäße Vorrichtung folgende Vorteile:This object is achieved in connection with the preamble of claim 1 in that a central implant, which can carry dentures via suitable devices, can be non-positively connected to at least one satellite implant via the connecting element. The non-positive connection between the central implant and the satellite implant, which is established via the connecting element, enables primary blocking of the central implant with the aim of immediate loading. The dental central implants placed according to the prosthetic and tooth-related and occlusion-related are surrounded by satellite implants in the size of small bone screws for cortical anchoring of the dental central implants, the dental central implant being connected subgingivally to the satellite implant via the connecting element. The entire complex as a subgingival connection can thus be compared directly with the supragingival primary blocking, the latter allowing an immediate loading of dentures, as the first mentioned. The subgingival device or the connecting element and the satellite implants can subsequently either be removed during the manufacture of the definitive denture or left in the sense of additional stabilization. The device according to the invention has the following advantages, in particular with regard to its use in partially edentulous jaws:
Es können variabel dort Satellitenimplantate angebracht werden, wo ausreichend Kompakta vorhanden ist. Der Insertionsort der Satellitenimplantate wird nicht durch das Zentralimplantat be- setzt. Es entstehen keine ästhetischen Probleme für den Fall eines freiliegenden Verbindungselementes. Es entsteht weiterhin kein unerwünschter Kontakt des Verbindungselementes zum Zahn- Hals-Bereich oder den Wurzelstrukturen der Nachbarzähne. Unmittelbar angrenzend an den Ansatz am zentralen Implantat kann ei- ne Anformzone bereitgestellt werden, sowie eine retentive Zone peripher davon zur Verankerung der Satellitenimplantate.Satellite implants can be attached variably where there is sufficient compact. The place of insertion of the satellite implants is not occupied by the central implant. There are no aesthetic problems in the case of an exposed connecting element. Furthermore, there is no undesired contact of the connecting element with the tooth-neck area or the root structures of the neighboring teeth. Immediately adjacent to the approach to the central implant, a shaping zone can be provided, as well as a retentive zone peripherally thereof for anchoring the satellite implants.
Gemäß einer bevorzugten Ausführungsform der Erfindung ist das mindestens eine bzw. sind die Satellitenimplantate in einem Ab- stand quer zur Kieferkammmitte anordenbar. Insbesondere sind Zentralimplantate und Satellitenimplantate auf einem gedachten Gitter, bestehend aus Kieferkammmitte und Senkrechten in den Approximalräu en zusammen anordenbar, wobei die Zentralimplan- täte zwischen Knotenpunkten des Gitters und die Satellitenimplantate auf approximalen Gitterlinien platzierbar sind. Damit berücksichtigt diese Anordnung, dass für Satellitenimplantate nicht derjenige Raum eingenommen werden kann, der durch das nach der Zahnkronenposition ortsdefinierte Zentralimplantat besetzt ist, sondern der interimplantäre Approximalraum und die hieran basal angrenzende Kortikalis. Die Längsachse des Gitters entspricht näherungsweise der Mitte des Zahnbogens resp. Kieferkammes. Knotenpunkte des Gitters sind die Mitte der Approxi- malräume, von wo aus sich rechtwinklich nach oral und vestibu- lär Gitterlinien zur Kieferbasis hin erstrecken. Die Form des Ver indungselernentes ist so beschaffen, dass eine Anordnung der Satellitenimplantate und Zentralimplantate auf dem besagten Gitter ermöglicht wird, wobei Zentralimplantate zwischen den Knotenpunkten, Satellitenimplantate hingegen auf den Knotenpunkten und den oben beschriebenen rechtwinklich verlaufenden approximalen Gitterlinien platziert werden können. Dabei ist gewährleistet, dass die Zentralimplantate einzeln entsprechend den individuellen Erfordernissen platzierbar sind, ohne dass die Grundanordnung aller Implantate auf dem gedachten Gitter bei Anordnung mehrerer Zentralimplantate und entsprechenden Verbindungselementen behindert wird.According to a preferred embodiment of the invention, the at least one or the satellite implants can be arranged at a distance transversely to the center of the alveolar ridge. In particular, central implants and satellite implants can be arranged together on an imaginary grid, consisting of the middle of the alveolar ridge and the perpendicular in the approximal spaces, the central implant between the nodes of the grid and the satellite implants can be placed on approximal grid lines. This arrangement thus takes into account the fact that the space occupied by the central implant defined by the position of the tooth crown cannot be occupied for satellite implants, but rather the interimplant proximal space and the cortex adjoining it basally. The longitudinal axis of the grid corresponds approximately to the center of the dental arch, respectively. Alveolar ridge. The nodes of the grid are the center of the approximal spaces, from where grid lines extend at right angles to the jaw base in the oral and vestibular direction. The shape of the induction element is such that an arrangement of the satellite implants and central implants on the said grid is made possible, whereby central implants can be placed between the nodes, satellite implants on the nodes and the right-angled proximal grid lines described above. This ensures that the central implants can be placed individually according to the individual requirements without the basic arrangement of all implants on the imaginary grid being hindered when several central implants and corresponding connecting elements are arranged.
Nach einer weiteren bevorzugten Ausführungsform der Erfindung entspricht das Verbindungselement in Projektion auf seine Haupterstreckungsebene mindestens einem Teil einer H-ähnlichen Grundform, deren Querbalken einen zentralen Abschnitt bildet, der mit dem Zentralimplantat verschraubbar ist und an den Ansätzen eine bis vier subgingivale Extensionen zur Verankerung von Satellitenimplantaten auf den beiden gegenüberliegenden Längsbalken des H angeordnet sind. Damit folgt das Verbindungselement der oben genannten Gitterstruktur mit den entsprechenden Vorteilen. Zudem weist das Verbindungselement einen einfachen und kostengünstigen Aufbau auf und ist relativ einfach zu implantieren.According to a further preferred embodiment of the invention, the connecting element, when projected onto its main extension plane, corresponds to at least part of an H-like basic shape, the crossbar of which forms a central section that can be screwed to the central implant and one to four subgingival extensions for anchoring satellite implants at the roots are arranged on the two opposite longitudinal beams of the H. The connecting element follows the above-mentioned lattice structure with the corresponding advantages. In addition, the connecting element has a simple and inexpensive structure and is relatively easy to implant.
Alle Extensionen bestehen aus einem Steg, der am zentralen Abschnitt des Verbindungselementes ansetzt und der individuellen Adaptierung dient, und aus peripheren Abschnitten mit Perforationen bzw. Bohrungen, die ein oder mehrere Satellitenimplantate aufnehmen. Die Bohrungen können entsprechend den Perforationen einer Zuggurtungsplatte länglich bzw. als sogenannte Kom- pressionslöcher ausgebildet sein. Die Extensionen weisen eine Dicke bzw. Bauhöhe auf, die bei etwa 0,5 bis 2 mm liegt. Je nach Material und Verwendungszweck sind Abweichungen möglich. Bevorzugt wird jedoch eine Dicke bzw. Bauhöhe von < 1 mm. Durch Ablängen der Grundstruktur entsteht im einfachsten Fall ein Verbindungselement mit nur einem deformierbaren Steg und einer Aufnahme für ein Satellitenimplantat. Die unmittelbar an das Zentralimplantat angrenzenden Abschnitte der Extensionen - die Stege - dienen der Anformung des Verbindungselementes an die Kieferkammform, sie haben deshalb keine Bohrungen für Satelli- tenimplantate und sind im Querschnitt flach gestaltet. Diese Anformzonen können relativ zu den retentiven Zonen plan gestaltet sein oder in verschiedenen der Kieferkammform entsprechenden Krümmungen bzw. Krümmungsradien vorgefertigt sein, wobei die Konvexität der Krümmung dem Implantat abgewandt sein uss. Durch Verjüngung oder Reduzierung der Bauhöhe kann eine gezielte Vorgabe für die Hauptverformungsrichtung erfolgen. Dadurch kann eine Deformierung der Verbindung zum Zentralimplantat vermieden werden.All extensions consist of a web that attaches to the central section of the connecting element and the individual Adaptation is used, and from peripheral sections with perforations or holes that accommodate one or more satellite implants. The bores can be elongated according to the perforations of a tension belt plate or as so-called compression holes. The extensions have a thickness or height that is approximately 0.5 to 2 mm. Deviations are possible depending on the material and intended use. However, a thickness or overall height of <1 mm is preferred. In the simplest case, cutting the basic structure to length creates a connecting element with only one deformable web and a receptacle for a satellite implant. The sections of the extensions directly adjacent to the central implant - the webs - are used to form the connecting element onto the shape of the alveolar ridge. They therefore have no holes for satellite implants and are flat in cross-section. These shaping zones can be designed to be flat relative to the retentive zones or can be prefabricated in various curvatures or radii of curvature corresponding to the shape of the alveolar ridge, the convexity of the curvature facing away from the implant. By tapering or reducing the overall height, a specific specification for the main direction of deformation can be made. This prevents the connection to the central implant from deforming.
Zweckmäßigerweise verlaufen die Zonen geringer Materialstärke bzw. die Anformzonen bei einer H-förmigen Struktur des Verbindungselementes parallel zum Querbalken des H. Die distal der Anformungszonen bzw. der Stege zum Ende der Extension gelegenen Abschnitte der Extensionen tragen eine oder mehrere Perforatio- nen bzw. Bohrungen mit einem Durchmesser von ca. 1 bis 4 mm zur Verankerung von Satellitenimplantaten. Dabei können als Satellitenimplantate kleine Knochenschrauben aus Metall, vorzugsweise Titan, verwendet werden. Um eine Entnahmeoperation zu vermeiden, können die Satellitenimplantate und auch die Verbin- dungselemente aus resorbierbaren Kunststoffen gefertigt sein. Die Resorptionszeit darf in diesem Fall nicht den Osseointegra- tionsZeitraum der zentralen Implantate unterschreiten. Eine partielle Fertigung des Verbindungselementes, insbesondere sei- nes retentiven Teiles aus resorbierbarem bioverträglichen Kunststoff ist möglich.In the case of an H-shaped structure of the connecting element, the zones of low material thickness or the shaping zones expediently run parallel to the transverse beam of the H. The sections of the extensions located distal to the shaping zones or the webs at the end of the extension carry one or more perforations or bores with a diameter of approx. 1 to 4 mm for anchoring satellite implants. Small bone screws made of metal, preferably titanium, can be used as satellite implants. In order to avoid a removal operation, the satellite implants and also the connecting elements can be made of resorbable plastics. In this case, the resorption time must not be less than the osseointegration period of the central implants. Partial production of the connecting element, especially its A retentive part made of resorbable, biocompatible plastic is possible.
Gemäß einer weiteren bevorzugten Ausführungsform der Erfindung weist das Verbindungselement an seiner dem Zentralimplantat abgewandten Oberseite dem Zentralimplantat zugeordnet einen abnehmbaren Aufbaupfosten auf, der durch eine Okklusalschraube mit dem Zentralimplantat verbindbar ist. Der zentrale Abschnitt des Verbindungselementes weist an der Oberseite zwei einander gegenüberliegende Schultern auf, in die der Aufbaupfosten an seiner der Oberseite zugewandten Pfostenunterseite mit entsprechenden Ausformungen formschlüssig eingreift. Die Schultern sind in längs zum Kiefernkamm gelegenen Approximalsektoren angeordnet.According to a further preferred embodiment of the invention, the connecting element on its upper side facing away from the central implant has a removable abutment associated with the central implant, which can be connected to the central implant by an occlusal screw. The central section of the connecting element has two opposing shoulders on the upper side, into which the abutment on the lower side of the post facing the upper side engages in a form-fitting manner. The shoulders are arranged in approximal sectors along the jaw ridge.
Nach einer weiteren bevorzugten Ausführungsform der Erfindung weist die dem Zahnersatz zugewandte Oberseite des Verbindungselementes einen für die Verankerung von Zahnersatz vorgesehen beschleifbaren Aufbau als Anker für künstlichen Zahnersatz auf. Der Aufbau für die Verbindung zur Zahnkrone kann so Teil des Verbindungselementes sein, d. h. das Verbindungselement weist an seiner dem Zentralimplantat abgewandten Oberseite einen zahnstumpfähnlichen Aufbau auf, der durch Beschleifen individualisiert werden kann. Dieser Pfosten ist zentral mit einer Auf- nähme für die in das Implantat reichende Okklusalschraube versehen. In diesem Fall kann der Aufbau direkt abgeformt und die Zahnkrone nachfolgend zementiert werden, ggf. kann auch ein Provisorium direkt hergestellt werden. Sollen abnehmbare Pfosten verwendet werden mit besonderen Transferpfosten und an- schließender Fertigung des Zahnersatzes im Labor mit höherer Genauigkeit und Qualität auf sogenannten Laborimplantaten, so ist der oben beschriebene Aufbaupfosten erforderlich. Für diesen Fall sind an der Oberfläche des Verbindungselementes besondere der sicheren mechanischen Verankerung dienende Strukturen nach anatomischem Vorbild vorgesehen.According to a further preferred embodiment of the invention, the upper side of the connecting element facing the dental prosthesis has a structure that can be ground and is provided for anchoring dental prostheses as an anchor for artificial dentures. The structure for the connection to the tooth crown can thus be part of the connecting element, i. H. on its upper side facing away from the central implant, the connecting element has a tooth-stump-like structure which can be individualized by grinding. This post is centrally provided with a receptacle for the occlusal screw reaching into the implant. In this case, the abutment can be molded directly and the tooth crown subsequently cemented, if necessary, a temporary can also be fabricated directly. If removable posts are to be used with special transfer posts and subsequent fabrication of the dental prosthesis in the laboratory with higher accuracy and quality on so-called laboratory implants, the abutment described above is required. In this case, special structures serving as a safe mechanical anchoring are provided on the surface of the connecting element according to an anatomical model.
Gemäß einer weiteren Ausführungsform der Erfindung ist ein Set zur Sofortversorgung von Patienten mit festsitzendem Zahnersatz vorgesehen, das aus einem Verbindungselement, einem Zentralimplantat, einer Okklusalschraube und mehreren Satellitenimplantaten besteht. Ggf. kann das Set zusätzlich einen Aufbaupfpsten aufweisen.According to a further embodiment of the invention, there is a set for the immediate care of patients with fixed dentures provided that consists of a connecting element, a central implant, an occlusal screw and several satellite implants. Possibly. the set can also have a construction post.
Weitere Einzelheiten der Erfindung ergeben sich aus der nachfolgenden ausführlichen Beschreibung und den beigefügten Zeichnungen, in denen bevorzugte Ausführungsformen der Erfindung beispielsweise veranschaulicht sind.Further details of the invention will become apparent from the following detailed description and the accompanying drawings, in which preferred embodiments of the invention are illustrated, for example.
In den Zeichnungen zeigen:The drawings show:
Figur 1: eine schematische Draufsicht auf eine Anordnung von dentalen Zentralimplantaten und Satellitenimplanta- ten auf dem Abschnitt eines Zahnbogens,FIG. 1: a schematic top view of an arrangement of dental central implants and satellite implants on the section of a dental arch,
Figur 2: eine approximale Seitenansicht einer subgingivalen Verbindungsvorrichtung im Schnitt,FIG. 2: an approximal side view of a subgingival connecting device in section,
Figur 3: einen Transversalschnitt durch einen Alveolarfort- satz mit einer an die anatomische Form angepasster subgingivalen Verbindungsvorrichtung,FIG. 3: a transverse section through an alveolar extension with a subgingival connecting device adapted to the anatomical shape,
Figur 4: eine weitere Seitenansicht einer subgingivalen Ver- bindungsVorrichtung im Schnitt,FIG. 4: a further side view of a subgingival connecting device in section,
Figur 5: eine Draufsicht auf ein Verbindungselement mit H- förmiger Anordnung und Zuordnung zum Zentralimplantat,FIG. 5: a top view of a connecting element with an H-shaped arrangement and assignment to the central implant,
Figur 6: eine Draufsicht auf ein weiteres H-förmiges Verbindungselement,FIG. 6: a top view of a further H-shaped connecting element,
Figur 7: eine Draufsicht auf ein weiteres Verbindungsele- ment,FIG. 7: a top view of a further connecting element,
Figur 8: eine Draufsicht auf ein weiteres Verbindungselement mit einem Satellitenimplantat, Figur 9: eine Draufsicht auf ein weiteres H-förmiges Verbindungselement,FIG. 8: a top view of a further connecting element with a satellite implant, FIG. 9: a plan view of a further H-shaped connecting element,
Figur 10: eine Untersicht unter ein Verbindungselement im Ausriss,FIG. 10: a bottom view under a connecting element in the tear,
Figur 11: eine Seitenansicht des Verbindungsteiles von Figur 10 entlang der Linie XI - XI geschnitten,FIG. 11: a side view of the connecting part from FIG. 10, cut along the line XI - XI,
Figur 12 : eine Untersicht unter ein Verbindungselement mit einem konusförmigen Körper im Ausriss,FIG. 12: a bottom view under a connecting element with a conical body in the tear,
Figur 13: eine Seitenansicht des Verbindungselementes von Figur 12 entlang der Linie XIII - XIII geschnitten,FIG. 13: a side view of the connecting element from FIG. 12, cut along the line XIII-XIII,
Figur 14: eine Untersicht unter ein Verbindungselement mit zylindrischem Körper im Ausriss,FIG. 14: a bottom view under a connecting element with a cylindrical body in the tear,
Figur 15: eine Seitenansicht des Verbindungselementes von Fi- gur 14 entlang der Linie XV - XV geschnitten,FIG. 15: a side view of the connecting element of FIG. 14 cut along the line XV-XV,
Figur 16: eine Seitenansicht einer subgingivalen Verbindungsvorrichtung mit einem Pfosten und Okklusalschraube im Schnitt undFigure 16: a side view of a subgingival connecting device with a post and occlusal screw in section and
Figur 17: eine Draufsicht auf das Verbindungselement von Figur 16.FIG. 17: a top view of the connecting element from FIG. 16.
Eine subgingivale Verbindungsvorrichtung 1 besteht im wesentli- chen aus einem Zentralimplantat 2, einem Verbindungselement 3 und Satellitenimplantat 4.A subgingival connecting device 1 essentially consists of a central implant 2, a connecting element 3 and a satellite implant 4.
Figur 1 zeigt eine Anordnung von dentalem Zentralimplantat 2 und Satellitenimplantat 4 auf dem Abschnitt eines Zahnbogens 5. Ein gerader Abschnitt 6 geht dabei in den gekrümmten Abschnitt 7 über. Quer zur Kieferkammmitte 8 verlaufen die Senkrechten in den Approximalräumen, die approxi ale Gitterlinien 9 bilden, auf denen Satellitenimplantate 4 angeordnet sind. In Figur 2 ist eine Ansicht von approximal, das entspricht einem Querschnitt durch den Kieferkamm, einer subgingivalen Verbindungsvorrichtung 1 dargestellt. Das Verbindungselement 3 weist einen zentralen Abschnitt 10 mit einem zylindrischen Kör- per 11 an seiner Unterseite 12 auf. Der zylindrische Körper 11 bildet einen rotationssymmetrischen Körper, der die Verbindung zum Zentralimplantat 2 herstellt. An der der Unterseite 12 abgewandten Oberseite 13 sind zwei einander gegenüberliegende Schultern 31 des zentralen Abschnittes 10 angeordnet, die als Rotationssicherung und Verbindung zu einem Aufbaupfosten 15 dienen, der vermittels einer zentralen Okklusalschraube 16 mit dem Zentralimplantat 2 verbunden ist. Die gestrichelten Linien zeigen Beispiele für vorgeformte nach basal konkave Extensionen 17 der Verbindungselemente 3. Bereits am Ansatz der Extension 17 am zentralen Abschnitt 10 kann eine konkave Krümmung bestehen, um die dort vorliegende anatomische Krümmung des Kieferkammes nachzugestalten.FIG. 1 shows an arrangement of the dental central implant 2 and the satellite implant 4 on the section of a dental arch 5. A straight section 6 merges into the curved section 7. The perpendicular to the middle of the alveolar ridge 8 runs in the approximal spaces, which form approximate grid lines 9, on which satellite implants 4 are arranged. FIG. 2 shows an approximal view, which corresponds to a cross section through the alveolar ridge, of a subgingival connecting device 1. The connecting element 3 has a central section 10 with a cylindrical body 11 on its underside 12. The cylindrical body 11 forms a rotationally symmetrical body, which establishes the connection to the central implant 2. On the upper side 13 facing away from the underside 12, two opposing shoulders 31 of the central section 10 are arranged, which serve to secure rotation and connect to an abutment 15, which is connected to the central implant 2 by means of a central occlusal screw 16. The dashed lines show examples of preformed basal concave extensions 17 of the connecting elements 3. A concave curvature can already exist at the extension 17 at the central section 10 in order to reproduce the anatomical curvature of the alveolar ridge present there.
Figur 3 zeigt einen Transversalschnitt durch einen Alveolar- fortsatz 18. Ein Zentralimplantat 2 ist in prothetisch defini- ter Position inseriert und mit einem Anker für Zahnersatz 19 versehen. Das Verbindungselement 3 ist an die anatomische Form des Alveolarfortsatzes 18 durch Kaltverformung angepaßt. Die Satellitenimplantate 4 sind individuell in gewinkelter Achs- richtung im Approximalraum inseriert. Das Verbindungselement 3 und die Satellitenimplantat 4 liegen im implantierten Zustand unterhalb der gingivalen Oberfläche 20. Das Verbindungselement 3 liegt mit seiner Unterseite 12 auf der Knochenoberfläche 34 auf.FIG. 3 shows a transverse section through an alveolar extension 18. A central implant 2 is inserted in a prosthetically defined position and provided with an anchor for dentures 19. The connecting element 3 is adapted to the anatomical shape of the alveolar process 18 by cold working. The satellite implants 4 are inserted individually in the angled axial direction in the approximal space. The connecting element 3 and the satellite implant 4 lie below the gingival surface 20 in the implanted state. The underside 12 of the connecting element 3 lies on the bone surface 34.
Figur 4 zeigt ein Verbindungselement 3, das einen festen mechanischen Verbund mit dem Zentralimplantat 2 aufweist, das im Kieferknochen in Kortikalis- und Spongiosaraum 21 reicht. Das Satellitenimplantat 4, das durch eine Aussparung bzw. Bohrung geführt wird, ist ausschließlich in der Kortikalis verankert. Das Verbindungselement ist seitlich am oberen Rand des Zentralimplantat 2 angeordnet, so dass eine Auflagerung auf dem gegebenen Alveolarknochen ohne Beeinträchtigung der Insertion eines Aufbaupfostens 15 ermöglicht wird. Die Kortalisgrenze 35, die Knochenoberfläche 34 und die Gingivaloberfläche 20 sind als schematische Linien dargestellt.FIG. 4 shows a connecting element 3, which has a firm mechanical bond with the central implant 2, which extends into the cortical and cancellous bone space 21 in the jawbone. The satellite implant 4, which is guided through a recess or bore, is anchored exclusively in the cortex. The connecting element is arranged laterally on the upper edge of the central implant 2, so that a bearing on the given alveolar bone without impairing the insertion of a Aufbauppostens 15 is made possible. The cortical boundary 35, the bone surface 34 and the gingival surface 20 are shown as schematic lines.
Figur 5 zeigt eine Draufsicht auf ein Verbindungselement 3 mit einer H-förmigen Anordnung der Extensionen 17. Die Anordnung der Extensionen 17 ist in Relation von dem vom Zentralimplantat 2 besetzten Kieferkammabschnitt 22 in der Draufsicht respektive Projektion von okklusal gezeigt. Punktierte Abschnitte 23 sind für die Adaption bzw. Anformung vorgesehen. In diesen Abschnitten kann eine Vorformung im Sinne einer zum Zentralimplantat 2 konkaven Krümmung vorgegeben werden. Mögliche Verjüngungen 24 von Stegen 25 der Extensionen 17 und Bauhöhenreduktionszonen 26 sind an zwei Extensionen 17 beispielhaft angebracht. Die Ver- jüngungen 24 und die Bauhöhenreduktionszonen 26 bilden somit Zonen geringerer Materialstärke 24, 26.FIG. 5 shows a plan view of a connecting element 3 with an H-shaped arrangement of the extensions 17. The arrangement of the extensions 17 in relation to the alveolar ridge section 22 occupied by the central implant 2 is shown in the plan view or projection from the occlusal direction. Dotted sections 23 are provided for adaptation. A preforming in the sense of a concavity to the central implant 2 can be specified in these sections. Possible tapering 24 of webs 25 of extensions 17 and height reduction zones 26 are attached to two extensions 17 by way of example. The taper 24 and the overall height reduction zone 26 thus form zones of lesser material thickness 24, 26.
In den Figuren 6 bis 8 sind weitere mögliche Verbindungselemente 3 exemplarisch dargestellt.Further possible connecting elements 3 are shown by way of example in FIGS. 6 to 8.
Figur 9 zeigt eine Draufsicht auf ein weiteres Verbindungselement 3 mit H-förmiger Anordnung der Extensionen 17. Die vier Extensionen 17 sind jeweils über einen ihnen zugeordneten Steg 25 mit dem zentralen Abschnitt 10 verbunden. In dem dem Steg 25 abgewandten distalen retentiven Anteil 27 der Extension 17 sind Perforationen bzw. Bohrungen 33 zur Verbindung mit den Satellitenimplantaten 4 angeordnet.FIG. 9 shows a plan view of a further connecting element 3 with an H-shaped arrangement of the extensions 17. The four extensions 17 are each connected to the central section 10 via a web 25 assigned to them. In the distal retentive portion 27 of the extension 17 facing away from the web 25, perforations or bores 33 are arranged for connection to the satellite implants 4.
Figur 10 und 11 zeigen die Gestaltung des Verbindungselementes 3 zum Zentralimplantat 2 für Implantate mit flacher cervicaler Begrenzung oder mit zentralem äußeren Rotationsschutz. Die zentrale Bohrung 28 dient dabei als Aufnahme für die Okklusalschraube 16.FIGS. 10 and 11 show the design of the connecting element 3 to the central implant 2 for implants with a flat cervical boundary or with a central external rotation protection. The central bore 28 serves as a receptacle for the occlusal screw 16.
Figur 12 und 13 zeigen ein Verbindungselement 3 mit einem konischen Rotationskörper 29 für Zentralimplantat 2, die einen Konus aufweisen. In Figur 14 und 15 ist ein Verbindungselement 3 mit einem zylindrischen Rotationskörper 30 an seiner Unterseite 12 dargestellt. Unter Verzicht auf rotationssichernde Elemente greift der zylindrische Rotationskörper 30 als zylindrischer Zapfen zur Stabilisierung in ein entsprechehdes Zentralimplantat 2 ein und wird okklusal kraftschlüssig mit einer Okklusalschraube 16 verschraubt.FIGS. 12 and 13 show a connecting element 3 with a conical rotating body 29 for central implant 2, which have a cone. FIGS. 14 and 15 show a connecting element 3 with a cylindrical rotating body 30 on its underside 12. Without the use of rotation-securing elements, the cylindrical rotating body 30 engages as a cylindrical pin for stabilization in a corresponding central implant 2 and is screwed into the occlusal force-fitting manner with an occlusal screw 16.
Figur 16 zeigt eine Seitenansicht im Schnitt einer Verbindungs- Vorrichtung 1 in der Ansicht von vestibulär mit approximalen Schultern 31. Die approximalen Schultern 31 sind einander gegenüberliegend an der Oberseite 13 des Verbindungselementes 3 angeordnet. In die approximalen Schultern 31 greift der Aufbaupfosten 15 mit seiner der Oberseite 13 zugewandten Pfostenun- terseite 32 mit entsprechenden Ausformungen formschlüssig ein. Die Schultern 31 sind dabei längs zum Kieferkamm gelegenen Ap- proximalsektoren angeordnet. Der Aufbaupfosten 15 kann bei liegenden bzw. implantierten Satellitenimplantaten 4 zum Beispiel gegen Abdruckpfosten oder Gingivaformer ausgetauscht werden und ermöglicht die anatomisch optimierte hochwertige Gestaltung von Zahnersatz. FIG. 16 shows a side view in section of a connecting device 1 in the view from the vestibular side with approximal shoulders 31. The proximal shoulders 31 are arranged opposite one another on the upper side 13 of the connecting element 3. The abutment post 15 engages in the approximal shoulders 31 with its post underside 32 facing the upper side 13 with corresponding formations. The shoulders 31 are arranged along the proximal sectors located to the alveolar ridge. In the case of lying or implanted satellite implants 4, the abutment 15 can be exchanged for impression posts or gingiva formers, for example, and enables the anatomically optimized high-quality design of dentures.

Claims

Patentansprüche claims
1. Subgingivale Verbindungsvorrichtung rotationssymmetrischer dentaler Kieferimplantate mit einem Verbindungselement, dadurch gekennzeichnet, dass ein Zentralimplantat (2), das über geeig- nete Vorrichtungen Zahnersatz tragen kann, mit mindestens einem Satellitenimplantat (4) über das Verbindungseleme t (3) kraftschlüssig verbindbar ist.1. Subgingival connecting device of rotationally symmetrical dental jaw implants with a connecting element, characterized in that a central implant (2), which can carry dentures via suitable devices, can be non-positively connected to at least one satellite implant (4) via the connecting elements t (3).
2. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach Anspruch 1, da- durch gekennzeichnet, dass das Satellitenimplantat (4) in einem2. Subgingival connection device according to claim 1, characterized in that the satellite implant (4) in one
Abstand quer zur Kieferkammmitte (8) anordenbar istDistance can be arranged transversely to the center of the alveolar ridge (8)
3. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach Anspruch 1 oder 2, dadurch gekennzeichnet, dass Zentralimplantate (2) und Satellitenimplantate (4) auf einem gedachten Gitter bestehend aus Kie- ferkammmitte (8) und Senkrechten in den Approximalräumen zusammen anordenbar sind und dass die Zentralimplantate (2) zwischen Knotenpunkten des Gitters und die Satellitenimplantate (4) auf approximalen Gitterlinien (9) platzierbar sind.3. Subgingival connecting device according to claim 1 or 2, characterized in that central implants (2) and satellite implants (4) can be arranged together on an imaginary grid consisting of the middle of the jaw ridge (8) and perpendicular in the approximal spaces and that the central implants (2) between nodes of the grid and the satellite implants (4) can be placed on approximal grid lines (9).
4. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach einem der Ansprü- ehe 1 bis 3, dadurch gekennzeichnet, dass das Verbindungselement (3) als flacher Grundkörper aus einem biokompatiblen Material ausgebildet ist und eine geringe Bauhöhe aufweist, die seine subgingivale Anwendung und eine Adaptierung an die Knochenoberfläche durch plastische Verformung erlaubt.4. Subgingival connecting device according to one of claims 1 to 3, characterized in that the connecting element (3) is designed as a flat base body made of a biocompatible material and has a low overall height, which is its subgingival application and an adaptation to the bone surface by plastic Deformation allowed.
5. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 4, dadurch gekennzeichnet, dass das Verbindungselement (3) aus einem bioresobierbaren Material ausgebildet ist.5. Subgingival connecting device according to one of claims 1 to 4, characterized in that the connecting element (3) is formed from a bioabsorbable material.
6. Subgingivale VerbindungsVorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 5, dadurch gekennzeichnet, dass die Satellitenimplan- täte (4) aus einem bioresobierbaren Material ausgebildet sind. 6. Subgingival connection device according to one of claims 1 to 5, characterized in that the satellite implants (4) are made of a bioabsorbable material.
7. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 6, dadurch gekennzeichnet, dass das Verbindungselement (3) einen zentralen Abschnitt (10) aufweist, der mit dem Zentralimplantat (2) verschraubbar ist.7. Subgingival connecting device according to one of claims 1 to 6, characterized in that the connecting element (3) has a central section (10) which can be screwed to the central implant (2).
8. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 7, dadurch gekennzeichnet, dass das Verbindungselement (3) in Projektion auf seine Haupterstreckungsebene mindestens einem Teil einer H-ähnlichen Grundform entspricht deren Querbalken den zentralen Abschnitt (10) bildet an den ansetzend eins bis vier subgingivale Extensionen (17) zur Verankerung von Satellitenimplantaten (4) auf den beiden gegenüberliegenden Längsbalken des H angeordnet sind.8. Subgingival connecting device according to one of claims 1 to 7, characterized in that the connecting element (3) in projection onto its main extension plane corresponds to at least part of an H-like basic shape, the crossbar of which forms the central section (10) starting from one to four subgingival extensions (17) for anchoring satellite implants (4) are arranged on the two opposite longitudinal beams of the H.
9. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach Anspruch 7 oder 8, dadurch gekennzeichnet, dass die Verbindung zum Zentralimplan- tat (2) frei drehbar mittels einer ringförmigen ebenen Auflage des zentralen Abschnitts (10) hergestellt wird, wobei das Verbindungselement (3) über eine Okklusalschraube (16) in einer zentralen Aufnahme des Zentralimplantates (2) kraftschlüssig mit diesem verbindbar ist.9. Subgingival connection device according to claim 7 or 8, characterized in that the connection to the central implant (2) is made freely rotatable by means of an annular flat support of the central section (10), the connection element (3) via an occlusal screw (16 ) can be non-positively connected to the central implant (2) in a central receptacle.
10. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 9, dadurch gekennzeichnet, dass an der dem Zentralimplantat (2) zugewandten Unterseite (12) des Verbindungselementes (3) frei drehbare rotationssymmetrische Körper (29,30) angeordnet sind, die in Aufnahmen des jeweiligen Zentralimplan- tates (2) eingreifen.10. Subgingival connecting device according to one of claims 1 to 9, characterized in that on the central implant (2) facing the underside (12) of the connecting element (3) freely rotatable rotationally symmetrical body (29,30) are arranged, which in recordings of the respective Intervene with the central implants (2).
11. Subgingivale VerbindungsVorrichtung nach einem der Ansprüche 8 bis 10, dadurch gekennzeichnet, dass ein im Querschnitt flacher Steg (25) als Extension (17) am zentralen Abschnitt (10) des Verbindungselementes (3) ansetzt, der die Möglichkeit einer Verformung zum Anpassen an die individuelle Kieferkammstruktur beinhaltet, und dass die peripheren Abschnitte der Extensionen (17) Bohrungen (33) zur Aufnahme von Satellitenimplantaten (4) aufweisen. 11. Subgingival connecting device according to one of claims 8 to 10, characterized in that a web (25) with a flat cross section as an extension (17) attaches to the central section (10) of the connecting element (3), which adjusts the possibility of deformation for adaptation contains the individual alveolar ridge structure and that the peripheral sections of the extensions (17) have bores (33) for receiving satellite implants (4).
12. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach Anspruch 11, dadurch gekennzeichnet, dass die Extensionen (17) insbesondere im Bereich des flachen Steges (25) Zonen geringerer Materialstärke (24,26) aufweisen, die in zu benachbarnten typischen Bereichen starker Krümmung des Kieferkammes eine gezielte zum Zentralimplantat (2) hin konkave Verformung der Extensionen (17) mit maximaler Krümmung in einer quer zum Kieferkamm angeordneten Transversalebene ermöglichen.12. Subgingival connecting device according to claim 11, characterized in that the extensions (17), in particular in the region of the flat web (25), have zones of lesser material thickness (24, 26) which, in adjacent typical regions of strong curvature of the alveolar ridge, are targeted to the central implant (2) allow concave deformation of the extensions (17) with maximum curvature in a transverse plane arranged transversely to the alveolar ridge.
13. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach Anspruch 12, da- durch gekennzeichnet, dass die Zonen geringerer Materialstärke13. Subgingival connecting device according to claim 12, characterized in that the zones of lesser material thickness
(26) durch eine Reduktion der senkrecht zur Ausbreitungsebene verlaufenden Dicke der Extensionen (17) erzielt werden.(26) can be achieved by reducing the thickness of the extensions (17) running perpendicular to the plane of propagation.
14. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach Anspruch 12, dadurch gekennzeichnet, dass die Zonen geringerer Materialstärke (24) durch eine Verjüngung der in der Ausbreitungsebene verlaufenden Breite der Extensionen (17) erzielt werden.14. Subgingival connecting device according to claim 12, characterized in that the zones of lesser material thickness (24) are achieved by tapering the width of the extensions (17) extending in the plane of propagation.
15. Subgingivale VerbindungsVorrichtung nach einem der Ansprüche 8 bis 14, dadurch gekennzeichnet, dass die Extensionen (17) zum Kieferkamm hin vorgeformte an bestimmte Kieferkammabschnit- te (22) anzμpassende konkave Krümmungen aufweisen.15. The subgingival connecting device as claimed in one of claims 8 to 14, characterized in that the extensions (17) have concave curvatures which are pre-shaped towards the alveolar ridge and which are adapted to certain alveolar ridge sections (22).
16. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach einem der Ansprüche 1 bis 15, dadurch gekennzeichnet, dass das Verbindungselement (3) an seiner dem Zentralimplantat (2) abgewandten Oberseite (13) dem Zentralimplantat (2) zugeordnet einen abnehmba- ren Aufbaupfosten (15) aufweist, der durch eine Okklusalschraube (16) mit dem Zentralimplantat (2) verbindbar ist.16. Subgingival connecting device according to one of claims 1 to 15, characterized in that the connecting element (3) on its upper side facing away from the central implant (2) (13) associated with the central implant (2) has a removable abutment post (15) which can be connected to the central implant (2) by an occlusal screw (16).
17. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach Anspruch 16, dadurch gekennzeichnet, dass der zentrale Abschnitt (10) des Verbindungselementes (3) an der Oberseite (13) zwei einander gege- nüberliegende Schultern (31) aufweist in die der Aufbaupfosten (15) an seiner der Oberseite (13) zugewandten Pfostenunterseite (32) mit entsprechenden Ausformungen formschlüssig eingreift. 17. Subgingival connecting device according to claim 16, characterized in that the central section (10) of the connecting element (3) on the top (13) has two mutually opposite shoulders (31) into which the abutment post (15) on its top (13) facing the bottom of the post (32) engages with corresponding form-fitting.
18. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach Anspruch 17, dadurch gekennzeichnet, dass die Schultern (31) in längs zum Kieferkamm gelegenen Approximalsektoren angeordnet sind.18. Subgingival connecting device according to claim 17, characterized in that the shoulders (31) are arranged in approximal sectors lying along the alveolar ridge.
19. Subgingivale Verbindungsvorrichtung nach einem der Ansprü- ehe 1 bis 18, dadurch gekennzeichnet, dass die dem Zahnersatz zugewandte Oberseite (13) des Verbindungselementes (3) einen für die Verankerung von Zahnersatz vorgesehenen beschleifbaren Aufbau als Anker (19) für künstlichen Zahnersatz aufweist.19. Subgingival connecting device according to one of claims 1 to 18, characterized in that the upper side (13) of the connecting element (3) facing the dental prosthesis has a grindable structure provided as an anchor (19) for artificial dental prostheses for anchoring dental prostheses.
20. Set zur Sofortversorgung von Patienten mit festsitzendem Zahnersatz nach einem der Ansprüche 1-19, dadurch gekennzeichnet, dass es aus einem Verbindungselement (3) , einem Zentralimplantat (2) , einer Okklusalschraube (16) und mehreren Satellitenimplantaten (4) besteht.20. Set for immediate care of patients with fixed dentures according to one of claims 1-19, characterized in that it consists of a connecting element (3), a central implant (2), an occlusal screw (16) and several satellite implants (4).
21. Set zur Sofortversorgung von Patienten mit festsitzendem Zahnersatz nach Anspruch 20, dadurch gekennzeichnet, dass das21. Set for immediate care of patients with fixed dentures according to claim 20, characterized in that the
Set einen Aufbaupfosten (15) aufweist. Set has a mounting post (15).
PCT/DE2001/002103 2000-06-09 2001-06-07 Subgingival joining device WO2001093775A1 (en)

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WO2011010061A2 (en) 2009-07-22 2011-01-27 Philippe Dacremont Supplementary stabilizing device for an endoosseous dental implant
EP2964135A4 (en) * 2013-03-04 2016-12-07 Edmident Llc Intraosseous dental implant support mechanism
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