WO1998010717A1 - Artificial, deformable intraocular eye lens - Google Patents

Artificial, deformable intraocular eye lens Download PDF

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Publication number
WO1998010717A1
WO1998010717A1 PCT/DE1997/001893 DE9701893W WO9810717A1 WO 1998010717 A1 WO1998010717 A1 WO 1998010717A1 DE 9701893 W DE9701893 W DE 9701893W WO 9810717 A1 WO9810717 A1 WO 9810717A1
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WO
WIPO (PCT)
Prior art keywords
lens
eye lens
eye
intraocular eye
haptic elements
Prior art date
Application number
PCT/DE1997/001893
Other languages
German (de)
French (fr)
Inventor
Volker Rasch
Original Assignee
Potsdamer Augenklinik Im Albrecht-Von Graefe-Haus Gmbh
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Publication date
Application filed by Potsdamer Augenklinik Im Albrecht-Von Graefe-Haus Gmbh filed Critical Potsdamer Augenklinik Im Albrecht-Von Graefe-Haus Gmbh
Priority to AU44499/97A priority Critical patent/AU4449997A/en
Publication of WO1998010717A1 publication Critical patent/WO1998010717A1/en

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Classifications

    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/14Eye parts, e.g. lenses, corneal implants; Implanting instruments specially adapted therefor; Artificial eyes
    • A61F2/16Intraocular lenses
    • A61F2/1613Intraocular lenses having special lens configurations, e.g. multipart lenses; having particular optical properties, e.g. pseudo-accommodative lenses, lenses having aberration corrections, diffractive lenses, lenses for variably absorbing electromagnetic radiation, lenses having variable focus
    • AHUMAN NECESSITIES
    • A61MEDICAL OR VETERINARY SCIENCE; HYGIENE
    • A61FFILTERS IMPLANTABLE INTO BLOOD VESSELS; PROSTHESES; DEVICES PROVIDING PATENCY TO, OR PREVENTING COLLAPSING OF, TUBULAR STRUCTURES OF THE BODY, e.g. STENTS; ORTHOPAEDIC, NURSING OR CONTRACEPTIVE DEVICES; FOMENTATION; TREATMENT OR PROTECTION OF EYES OR EARS; BANDAGES, DRESSINGS OR ABSORBENT PADS; FIRST-AID KITS
    • A61F2/00Filters implantable into blood vessels; Prostheses, i.e. artificial substitutes or replacements for parts of the body; Appliances for connecting them with the body; Devices providing patency to, or preventing collapsing of, tubular structures of the body, e.g. stents
    • A61F2/02Prostheses implantable into the body
    • A61F2/14Eye parts, e.g. lenses, corneal implants; Implanting instruments specially adapted therefor; Artificial eyes
    • A61F2/16Intraocular lenses
    • A61F2002/1681Intraocular lenses having supporting structure for lens, e.g. haptics
    • A61F2002/1683Intraocular lenses having supporting structure for lens, e.g. haptics having filiform haptics

Definitions

  • the invention relates to a deformable artificial intraocular eye lens with a deformable optical zone part for implantation during a cataract operation, which has a lens and a haptic connected to it from a plurality of angular elastic support elements.
  • Such artificial eye lenses are used to replace the natural human lens when the latter has been removed.
  • the artificial intraocular eye lens serves as a device for optical correction of the eye instead of the natural lens.
  • This surgical implantation of an artificial intraocular eye lens after the removal of the natural human lens is a method for optical correction that has already proven itself successfully in the field of ophthalmology.
  • the known artificial intraocular eye lenses there are different designs which are based on the various methods by which the implant is fastened and stabilized within the eye in such a way that the central lens body is held in a stable position with respect to the pupil and the optical axis of the eye .
  • the type of artificial intraocular lens is classified according to the position of the implant within the eye, depending on whether the implantation is in the anterior chamber, in the iris plane or in the posterior chamber, here in the sulcus ciliaris or capsule sac.
  • the artificial intraocular eye lens can be attached by:
  • Such intraocular lenses are made both from solid material (PMMA) and in the form of foldable lenses (HEMA, silicone, acrylic), which are available either dry or in a moist medium.
  • Lenses made of solid material have the disadvantage, which is particularly serious for the patient, that when they are implanted in the eye, an implantation opening corresponding to the diameter of the intraocular lens (approx. 5 to 7 mm) is required, while in the case of foldable lenses, only one implantation opening of approx. 2 , 8 to 3.2 mm diameter is required.
  • boat lenses in which the haptics are molded onto the lens in the form of relatively wide elements, as well as lenses which are provided with a holding part formed concentrically around the actual lens.
  • a lens is described in DE-OS 33 03 803.
  • the same disadvantages of the lenses with two haptics occur, in the latter the adhesion of the front and rear capsule sheets is deteriorated, and poorer centering is also a disadvantage.
  • DE-OS 27 49 726 describes an artificial intraocular eye lens which can be used in one embodiment in the rear eye chamber and in another modified embodiment in the front eye chamber.
  • the mounting part of the second position-setting part can be modified in order to sew it onto the iris in front of it or to be able to fasten it in the manner of a card tab without sewing on the iris.
  • the bearing part of the first position setting part remains unchanged and therefore the eye lens is also arranged in the rear eye chamber.
  • This eye lens therefore requires two different embodiments for use in the anterior or posterior chamber.
  • it has only a limited degree of flexibility because the storage part of the first position setting part is unlikely to be movable relative to its base. A certain degree of flexibility is desirable for the reasons set out above.
  • GB 20 55 585 and US Pat. No. 42 54 509 describe artificial intraocular eye lenses which can only be used in the anterior chamber. Although these lenses have flexibility, this is limited by the extent to which the lens body can move forward. Forward movement of the lens body can be dangerous for the cornea. In addition, these known lenses have a four-point attachment, which can lead to the fact that the pressure on the tissue is concentrated in the four rather narrowly delimited points, which can lead to tissue damage.
  • an artificial eye lens with a lens body and three support elements is known, one of which is designed as a closed bracket with both ends on the edge of the lens body, extending over a sector of the lens body, and of which the two other support elements are attached to the edge of the lens body opposite the bracket.
  • This known eye lens has two further, on the side opposite the closed bracket, also trained bracket. All temples are curved outwards. The total width of the two last mentioned brackets is larger than the diameter of the lens body, so that the eye lens can only be inserted through the pupil into the rear eye chamber by stretching the iris, since folding of the lens is also not possible.
  • FIG. 12 of the same publication which has two closed brackets which are fastened on opposite sides of the lens body and which extend over a sector of the lens body and have a concave region drawn in towards the lens body. Due to the shape of these two brackets, this lens can easily be inserted through the pupil into the rear chamber of the eye.
  • the distances between the two support points of the two brackets are, however, comparatively small due to their construction, so that, with a small diameter of the eyes, the tissue can also be overstretched in one direction and, with a relatively large diameter, the lens body can be decentered.
  • DE-OS 34 15 815 describes an artificial eye lens in which the closed bracket has a concave region drawn in towards the lens body and the two other support elements are designed as hook-shaped brackets bent on opposite sides.
  • This lens has the disadvantage that it cannot be rotated or folded when inserted.
  • DE-AS 10 34 325 describes a lens which is arranged in the front eye chamber and is held by elastic loops lying in the front eye chamber angle.
  • This intraocular lens is easy to use, its correct fit can be easily checked at any time, and displacements can be determined immediately.
  • the loops if they are elastically deformed by the forces exerted by the eye or eye chamber angle, bulge perpendicular to the plane of the iris in the direction of the cornea and can come into contact with the extremely sensitive inside of the cornea or bring the lens part into contact with this inside. This bulge is further promoted by the fact that the forces exerted by the angle of the eye chamber have a component directed towards the cornea.
  • the loops In order to exclude contact with the inside of the cornea with certainty, the loops have been arranged in the rear eye chamber despite great difficulties when inserting them, the optical lens part being able to be positioned in both the front and rear eye chambers (DE-OS 30 13 177) and S-shaped loops can be used (NL - OS 80 04 782, corresponds to the subsequently published DE OS 30 32 144).
  • an artificial eye lens is known, in which the presence of the lens and support feet outside the pupil is assumed and the lens body is provided with at least one loop-shaped foot for the execution of a seam that holds the eye lens on the rainbow skin. There is a possibility of dislocation when dilating the pupil if the lens is inserted into the iris.
  • the upper loop-shaped foot represents two lobes that lie opposite each other in the upper half of the horizontal lens plane, while the plane of this loop-shaped foot is inclined at an angle of 5-8 degrees to the lens plane in order to achieve a resilient effect .
  • the disadvantage of this known eye lens is that it requires the formation of a large coloboma (with a length of up to 4 mm) in the upper part of the iris with subsequent application of a supramid suture, which significantly increases the duration of the surgical intervention and additional technical difficulties during implantation.
  • the shape of the two support loops is essentially the same except for a notch in a support loop.
  • the notch is sewn onto the iris of the eye. Because the lens loops are rigid, inserting the lens requires a fairly large deformation of the iris and capsule, which can damage the eye. Furthermore, the contact area of the support loops with the inside of the capsule is small, as a result of which the lens can shift due to vibrations that occur when walking or running.
  • intraocular lens implants which offer the clinical advantage of relatively small incisions, but whose optical area has a fixed focal length and which maintain a prescribed shape in the implanted state, so that one can use safe and more expedient surgical techniques and a comfortable fit keeps in mind.
  • the known folding lenses are either difficult to fold by flat haptics or the haptic elements protrude from the implantation zone when folding and / or passing through the incision of the implantation opening in the eye, which complicates the implantation and an additional risk of injury to the eye and a risk of damage to the Haptics are inherent.
  • the invention is therefore based on the problem of creating an artificial intraocular eye lens which allows problem-free passage through the smallest possible sclerocorneal or corneal implantation opening in the eye, as well as a simple unfolding process with little stress on the touched structures of the eye, a slight turning at the implantation site, So in the capsular bag, sulcus or chamber angle and a safe centering with easy opening of the capsule.
  • the mechanical stress on the eye tissue by the fastening elements of the lens should be kept low.
  • the described lens structure according to the invention has a deformable optical zone region, through which the lens can be deformed by folding to a width of approximately 50% of the cross-sectional diameter of the optics when inserted into the eye. After insertion, the lens returns to its original full size and fixed focal length. It can therefore be used through smaller incisions in the eye tissue than is possible with a rigid lens of comparable size. It has four angular elastic haptic elements connected to it for four-zone support or storage, which are separated peripherally from one another, all arranged in one direction of rotation in such a way that the haptic elements come to lie in the implantation area without additional manipulations in the folded state.
  • the haptic elements advantageously have a long curved area which extends on a peripheral line around the center of the eye lens. This results in a more precise fixation and centering of the lens and a lower contact pressure by the haptic elements on the eye tissue.
  • the haptic elements are arranged in the upper and lower area of the lens at an angle to the vertical center line. This angle can be variable and is advantageously between 10 and 45 degrees.
  • the haptic elements can have notches or holes which are suitable for enabling suture fixation, for example in the sulcus ciliaris.
  • the haptic elements can also have openings that are suitable for inserting instruments for positioning and rotating the implant. These openings are advantageously arranged in their surfaces close to the lens.
  • the haptic elements can be interrupted once or several times, expediently by holes which are provided in suitable locations depending on the desired degree of change.
  • the haptic elements can have additional devices, e.g. Have holes that are suitable to enable a connection to other implants, such as a capsule clamping ring or other implanted systems.
  • FIG. 1 schematically shows an intraocular lens according to the invention
  • the lens structure 1 shown schematically in FIG. 1, has a deformable optical zone region 2, by means of which the lens can be deformed by folding to a width of approximately 50% of the cross-sectional diameter of the optics when inserted into the eye. It has four angular elastic haptic elements 3 connected to it for a four-zone support or support, which are separated peripherally from one another, all arranged in one direction of rotation in such a way that the haptic elements come to rest in the implantation area 4 without additional manipulations, such as that, when folded is shown in Fig. 2.
  • the implantation area can be straight or curved. It is essential that no parts of the haptic elements 3 protrude from it.
  • the haptic elements 3 advantageously have a long curved region 5, which extends on a peripheral line 6 around the center 7 of the optics 8. This results in a more precise fixation and centering of the optics 8 and a low contact pressure by the haptic elements 3 on the eye tissue.
  • the haptic elements 3 are arranged in the upper and lower region of the lens at an angle 9 to the vertical center line 10. This angle 9 can be variable and is advantageously between 10 and 45 degrees.
  • the haptic elements 3 advantageously have notches 11 or holes 12 which are suitable for enabling suture fixation, for example in the sulcus ciliaris. They can also additionally have openings 13 which are suitable for introducing instruments for positioning and rotating the implant.
  • the haptic elements 3 can be interrupted once or several times, for example by holes (not shown) which are provided at suitable locations depending on the desired degree of change .
  • the haptic elements can have additional devices, not shown, for example holes, which are suitable for enabling a connection to other implants, such as a capsule clamping ring or other implanted systems.
  • the invention creates an artificial intraocular eye lens that allows a problem-free passage through the smallest possible sclerocorneal or corneal implantation opening in the eye, as well as a simple unfolding process with little stress on the touched structures of the eye, a slight rotation at the implantation site, i.e. in the capsular bag, sulcus or chamber angle and secure centering with easy opening of the capsule.
  • the mechanical stress on the eye tissue by the fastening elements of the lens should be kept low.

Abstract

An artificial intraocular eye lens (8) with a deformable optical zone (2) for implantation during a cataract operation has a lens and four angular elastic haptic elements (3) joined to the lens, mutually separated at their periphery and arranged in a direction of rotation, so that in the folded state the haptic elements (3) come to lie in the implantation area (4) without additional manipulations. The invention provides an artificial intraocular eye lens which can be inserted without problems through a as small as possible sclerocorneal or corneal implantation opening in the eye, which can be easily unfolded without substantially stressing the contacted eye structures, which can be easily rotated in the implantation site, namely the capsula lentis, the ciliary sulcus or iridocorneal angle and reliably centered while only slightly tensioning the capsula.

Description

BeschreibimgDescription
Verformbare künstliche intraokulare Augenlinse.Deformable artificial intraocular eye lens.
Die Erfindung betrifft eine verformbare künstliche intraokulare Augenlinse mit einem verformbaren optischen Zonenteil zur Implantation bei einer Kataraktoperation, die eine Linse und eine mit dieser verbundene Haptik aus mehreren winkelförmigen elastischen Stützelementen aufweist.The invention relates to a deformable artificial intraocular eye lens with a deformable optical zone part for implantation during a cataract operation, which has a lens and a haptic connected to it from a plurality of angular elastic support elements.
Solche künstlichen Augenlinsen werden als Ersatz für die natürliche menschliche Linse benutzt, wenn letztere entfernt worden ist. Die künstliche intraokulare Augenlinse dient nach der Implantation statt der natürlichen Linse als Vorrichtung zur optischen Korrektur des Auges. Diese chirurgische Implantation einer künstlichen intraokularen Augenlinse nach dem Entfernen der natürlichen menschlichen Linse ist ein Verfahren zur optischen Korrektur, das sich auf dem Gebiet der Ophtalmologie bereits erfolgreich bewährt hat. Bei den bekannten künstlichen intraokularen Augenlinsen gibt es unterschiedliche Konstruktionen, die auf den verschiedenen Verfahren basieren, durch die das Implantat innerhalb des Auges so befestigt und stabilisiert wird, daß der zentrale Linsenkörper gegenüber der Pupille und der optischen Achse des Auges in einer stabilen Position gehalten wird. Der Typ der künstlichen intraokularen Linse wird nach der Lage des Implantats innerhalb des Auges klassifiziert, je nachdem, ob die Implantation in der vorderen Augenkammer, in der Irisebene oder in der hinteren Augenkammer, hier im Sulcus ciliaris oder Kapsel sack erfolgt. Die Befestigung der künstlichen intraokularen Augenlinse kann erfolgen durch:Such artificial eye lenses are used to replace the natural human lens when the latter has been removed. After implantation, the artificial intraocular eye lens serves as a device for optical correction of the eye instead of the natural lens. This surgical implantation of an artificial intraocular eye lens after the removal of the natural human lens is a method for optical correction that has already proven itself successfully in the field of ophthalmology. In the known artificial intraocular eye lenses, there are different designs which are based on the various methods by which the implant is fastened and stabilized within the eye in such a way that the central lens body is held in a stable position with respect to the pupil and the optical axis of the eye . The type of artificial intraocular lens is classified according to the position of the implant within the eye, depending on whether the implantation is in the anterior chamber, in the iris plane or in the posterior chamber, here in the sulcus ciliaris or capsule sac. The artificial intraocular eye lens can be attached by:
1. Zwei oder drei Berührungspunkte der Augenlinse mit dem Gewebe.1. Two or three points of contact of the eye lens with the tissue.
2. Vier Berührungspunkte des Gewebes mit der Augenlinse.2. Four points of contact of the tissue with the eye lens.
3. Gewebeberührung in breiten Bögen mit insgesamt gekrümmten Schleifen.3. Tissue contact in broad arches with overall curved loops.
4. Anklemmen der Augenlinse an die Iris.4. Clamp the eye lens to the iris.
5. Annähen der Augenlinse an die Iris.5. Sew the eye lens onto the iris.
6. Anbringung der Befestigungsteile der Augenlinse innerhalb des hinteren Kapselsackes, was dann Haftstellen um die Augenlinse ergibt.6. Attachment of the attachment parts of the eye lens within the posterior capsular bag, which then results in traps around the eye lens.
Die ersten drei Befestigungsmethoden, d. h. die Zwei- oder Dreipunktbefestigung, die Vierpunktbefestigung oder die Befestigung in breiten Bögen basieren auf dem Druck gegen das Gewebe an diesen Punkten zur Befestigung der Augenlinse. Diese Befestigungsmethode, bei der mit dem Punktkontakt und Druck gearbeitet wird, kann in der vorderen Augenkammer im Kammerwinkel und in der hinteren Augenkammer sowohl im Sulcus als auch im Kapselsack angewandt werden. Künstliche intraokulare Augenlinsen können sowohl zur Primärimplantation d. h. zur Implantation zu der Zeit, zu der die natürliche menschliche Linse entfernt wird, als auch zur Sekundärimplantation, welche ein zweiter, gesonderter chirurgischer Eingriff ist, nachdem die natürliche menschliche Linse bei einem früheren chirurgischen Eingriff bereits entfernt worden ist, benutzt werden. Einige der gegenwärtig erhältlichen intraokularen Augenlinsen können entweder zur Primärimplantation oder zur Sekundärimplantation benutzt werden. Gegenwärtig erhältliche künstliche intraokulare Augenlinsen bieten einen veränderlichen Grad an Symmetrie und Flexibilität in der Gesamtkonstruktion und in den Befestigungsteilen, die dazu dienen, den zentralen optischen Linsenkörper im bezug auf die Pupille und die optische Achse in seiner Lage zu halten. Bekanntlich ist ein gewisser Grad an Flexibilität erwünscht, da er viele Probleme, wie beispielsweise die postoperative Empfindlichkeit, mildert, weniger Gewebereizung innerhalb des Auges ermöglicht, wenn das Auge verschiedene Biegungen während der natürlichen Bewegung ausführt und mögliche Verletzungen verringert. Es ist jedoch außerdem bekannt, daß eine übermäßige Flexibilität in der Befestigung der künstlichen intraokularen Augenlinse ein Nachteil sein kann, weil durch die übermäßige Flexibilität eine Bewegung der Augenlinse mit daraus resultierender Gewebereizung, chronischer Entzündung und Beschädigung des Auges verursacht wird, was später dazu führen kann, daß das Implantat vom Auge nicht mehr angenommen wird, einen möglichen Sehverlust verursacht und möglicherweise entfernt werden muß. Gegenwärtig verfügbare Modelle von künstlichen intraokularen Augenlinsen haben insgesamt einen massiven einstückigen Aufbau aus einem Material oder allgemein aus zwei oder drei Materialien, wobei der zentrale Linsenkörper aus einem Material besteht wie beispielsweise Polymethylmethacrylat, wogegen die peripheren Lagerungsteile aus einem anderen Material, wie beispielsweise "Prolene", bestehen und die Materialien mit dem zentralen Linsenkörper mechanisch verbunden sind.The first three attachment methods, ie two or three-point attachment, four-point attachment or attachment in wide arches, are based on the pressure against the tissue at these points for attaching the eye lens. This method of attachment, which works with point contact and pressure, can be used in the anterior chamber in the chamber angle and in the rear eye chamber in both the sulcus and the capsular bag. Artificial intraocular eye lenses can be used for both primary implantation at the time the natural human lens is removed and secondary implantation, which is a second, separate surgical procedure after the natural human lens has been removed in a previous surgical procedure is used. Some of the currently available intraocular eye lenses can be used for either primary or secondary implantation. Currently available artificial intraocular eye lenses offer a variable degree of symmetry and flexibility in the overall construction and in the fasteners that serve to hold the central optical lens body in position with respect to the pupil and the optical axis. It is known that some degree of flexibility is desired because it alleviates many problems, such as post-operative sensitivity, allows less tissue irritation within the eye when the eye makes various bends during natural movement and reduces possible injuries. However, it is also known that excessive flexibility in the attachment of the artificial intraocular eye lens can be a disadvantage because the excessive flexibility causes movement of the eye lens with resultant tissue irritation, chronic inflammation and damage to the eye, which can later result that the implant is no longer accepted by the eye, causes a possible loss of vision and may have to be removed. Currently available models of artificial intraocular eye lenses have an overall solid one-piece construction from one material or generally from two or three materials, the central lens body being made of one material such as polymethyl methacrylate, whereas the peripheral bearing parts are made of another material such as "Prolene" , exist and the materials are mechanically connected to the central lens body.
Derartige Intraokularlinsen werden sowohl aus festem Material (PMMA) hergestellt, als auch in Form von faltbaren Linsen (HEMA, Silicon, Acryl), die entweder trocken oder in feuchtem Medium verfügbar sind. Linsen aus festem Material weisen den insbesondere für den Patienten gravierenden Nachteil auf, daß bei ihrer Implantation im Auge eine Implantationsöffnung entsprechend dem Durchmesser der intraokularen Linse (ca. 5 bis 7 mm) erforderlich ist, während bei faltbaren Linsen lediglich eine Implantationsöffhung von ca. 2,8 bis 3,2 mm Durchmesser benötigt wird.Such intraocular lenses are made both from solid material (PMMA) and in the form of foldable lenses (HEMA, silicone, acrylic), which are available either dry or in a moist medium. Lenses made of solid material have the disadvantage, which is particularly serious for the patient, that when they are implanted in the eye, an implantation opening corresponding to the diameter of the intraocular lens (approx. 5 to 7 mm) is required, while in the case of foldable lenses, only one implantation opening of approx. 2 , 8 to 3.2 mm diameter is required.
Es sind Faltlinsen mit zwei Haptiken bekannt. Bei allen bisher bekannten Haptikkonstruk- tionen bei den Faltlinsen stehen im gefalteten Zustand die Haptiken aus der Faltebene hervor, was bei der Einführung in die Implantationsöffnung im Auge Probleme bereitet oder die Linsen lassen sich schwer falten, wie beispielsweise die in der DE-OS 33 03 803 beschriebene Linse.Folding lenses with two haptics are known. In all haptic constructions of the folding lenses known to date, the haptics protrude from the folding plane when folded, which causes problems when inserted into the implantation opening in the eye or the lenses are difficult to fold, such as those in DE-OS 33 03 803 described lens.
Weitere Nachteile von Intraokularlinsen mit zwei Haptiken, wie sie zum Beispiel in der DE- OS 32 46 677 und in der EPA 0246216 beschrieben sind, bestehen in der mangelhaften Stabilität ihres Sitzes und in der örtlich begrenzten und damit verhältnismäßig hohen Druckbeanspruchimg des Augengewebes.Further disadvantages of intraocular lenses with two haptics, as are described, for example, in DE-OS 32 46 677 and in EPA 0246216, are poor Stability of their seat and in the localized and therefore relatively high pressure stress of the eye tissue.
Weiterhin sind sogenannte "Schiffchenlinsen" bekannt, bei denen die Haptiken an die Linse in Form verhältnismäßig breiter Elemente angeformt sind , sowie Linsen, die mit einem konzentrisch um die eigentliche Linse angeformten Halteteil versehen sind. Eine derartige Linse beschreibt die DE-OS 33 03 803. Bei ersteren treten die gleichen Nachteile der Linsen mit zwei Haptiken auf, bei den letztgenannten wird das Verkleben des vorderen und hinteren Kapselblattes verschlechtert, ebenso ist eine schlechtere Zentrierung als Nachteil zu verzeichnen.Furthermore, so-called "boat lenses" are known, in which the haptics are molded onto the lens in the form of relatively wide elements, as well as lenses which are provided with a holding part formed concentrically around the actual lens. Such a lens is described in DE-OS 33 03 803. In the former, the same disadvantages of the lenses with two haptics occur, in the latter the adhesion of the front and rear capsule sheets is deteriorated, and poorer centering is also a disadvantage.
Die DE-OS 27 49 726 beschreibt eine künstliche intraokulare Augenlinse die in einer Ausführungsform in der hinteren Augenkammer und in einer anderen modifizierten Ausführungsform in der vorderen Augenkammer verwendbar ist. In der ersten Ausfuhrungsform kann zwar der Lagerungsteil des zweiten Positionsfestlegungsteils modifiziert werden, um ihn an die Iris vor derselben annähen oder ihn nach Art eines Kartenreiters ohne Annähen an der Iris befestigen zu können. In beiden Fällen bleibt jedoch der Lagerungsteil des ersten Positionsfestlegungsteils unverändert und daher auch die Augenlinse in der hinteren Augenkammer angeordnet. Bei dieser Augenlinse sind also für die Verwendung in der vorderen oder hinteren Augenkammer zwei verschiedene Ausführungsformen erforderlich. Außerdem weist sie nur einen begrenzten Grad an Flexibilität auf, weil der Lagerungsteil des ersten Positionsfestlegungsteils gegenüber seiner Basis kaum beweglich sein dürfte. Ein gewisser Grad an Flexibilität ist aber aus den oben dargelegten Gründen erwünscht.DE-OS 27 49 726 describes an artificial intraocular eye lens which can be used in one embodiment in the rear eye chamber and in another modified embodiment in the front eye chamber. In the first embodiment, the mounting part of the second position-setting part can be modified in order to sew it onto the iris in front of it or to be able to fasten it in the manner of a card tab without sewing on the iris. In both cases, however, the bearing part of the first position setting part remains unchanged and therefore the eye lens is also arranged in the rear eye chamber. This eye lens therefore requires two different embodiments for use in the anterior or posterior chamber. In addition, it has only a limited degree of flexibility because the storage part of the first position setting part is unlikely to be movable relative to its base. A certain degree of flexibility is desirable for the reasons set out above.
Die GB 20 55 585 und die US-PS 42 54 509 beschreiben künstliche intraokulare Augenlinsen die jeweils nur in der vorderen Augenkammer verwendbar sind. Diese Linsen weisen zwar Flexibilität auf, diese wird jedoch durch das Ausmaß in welchem sich der Linsenkörper nach vorn bewegen kann, begrenzt. Die Vorwärtsbewegung des Linsenkörpers kann für die Hornhaut gefährlich werden. Außerdem weisen diese bekannten Linsen eine Vierpunktbefestigung auf, die dazu führen kann, daß sich der Druck auf das Gewebe in den vier recht eng begrenzten Punkten konzentriert, was zu Gewebeschädigungen führen kann.GB 20 55 585 and US Pat. No. 42 54 509 describe artificial intraocular eye lenses which can only be used in the anterior chamber. Although these lenses have flexibility, this is limited by the extent to which the lens body can move forward. Forward movement of the lens body can be dangerous for the cornea. In addition, these known lenses have a four-point attachment, which can lead to the fact that the pressure on the tissue is concentrated in the four rather narrowly delimited points, which can lead to tissue damage.
Aus der US-PS 43 61 913 Fig.l ist eine künstliche Augenlinse mit einem Linsenkörper und drei Stützelementen bekannt, von denen eines als mit beiden Enden am Rand des Linsenkörpers befestigter, sich über einen Sektor des Linsenkörpers erstreckender, geschlossener Bügel ausgebildet ist und von denen die beiden anderen Stützelemente an dem dem Bügel gegenüberliegenden Rand des Linsenkörpers befestigt sind. Diese bekannte Augenlinse weist an der dem geschlossenen Bügel gegenüberliegenden Seite zwei weitere, ebenso ausgebildete Bügel auf. Sämtliche Bügel sind nach außen gewölbt. Dabei ist die Gesamtbreite der beiden zuletzt erwähnten Bügel größer als der Durchmesser des Linsenkörpers, so daß sich die Augenlinse nur unter Dehnung der Iris durch die Pupille hindurch in die hintere Augenkammer einfuhren läßt, da auch eine Faltung der Linse nicht möglich ist. Nach dem Einsetzen in die hintere Augenkammer liegen die drei Stützelemente nur an drei verhältnismäßig kleinen Stellen am anliegenden Gewebe auf, so daß es bei Patienten mit kleinem Kammerdurchmesser zu einer Überdehnung des Gewebes in einer Richtung und zu entsprechenden traumatischen Veränderungen des Gewebes bis hin zum Durchtrennen der hinteren Kammerwand kommen kann.From US-PS 43 61 913 Fig.l an artificial eye lens with a lens body and three support elements is known, one of which is designed as a closed bracket with both ends on the edge of the lens body, extending over a sector of the lens body, and of which the two other support elements are attached to the edge of the lens body opposite the bracket. This known eye lens has two further, on the side opposite the closed bracket, also trained bracket. All temples are curved outwards. The total width of the two last mentioned brackets is larger than the diameter of the lens body, so that the eye lens can only be inserted through the pupil into the rear eye chamber by stretching the iris, since folding of the lens is also not possible. After insertion into the posterior chamber of the eye, the three support elements lie only in three relatively small places on the adjacent tissue, so that in patients with a small chamber diameter there is an overstretching of the tissue in one direction and corresponding traumatic changes in the tissue up to the severing of the tissue rear chamber wall can come.
Aus der Fig. 12 der gleichen Druckschrift ist eine künstliche Augenlinse bekannt, die zwei an gegenüberliegenden Seiten des Linsenkörpers befestigte, geschlossene Bügel aufweist, die sich über einen Sektor des Linsenkörpers erstrecken und einen konkaven zum Linsenkörper hin eingezogenen Bereich aufweisen. Aufgrund der Formgebung dieser beiden Bügel ist diese Linse leicht durch die Pupille in die hintere Kammer des Auges einfugbar. Die Abstände zwischen den beiden Stützstellen der beiden Bügel sind jedoch konstruktionsbedingt verhältnismäßig klein, so daß es bei kleinem Durchmesser der Augen ebenfalls zu Überdehnungen des Gewebes in einer Richtung und bei verhältnismäßig großem Durchmesser zur Dezentrierung des Linsenkörpers kommen kann.An artificial eye lens is known from FIG. 12 of the same publication, which has two closed brackets which are fastened on opposite sides of the lens body and which extend over a sector of the lens body and have a concave region drawn in towards the lens body. Due to the shape of these two brackets, this lens can easily be inserted through the pupil into the rear chamber of the eye. The distances between the two support points of the two brackets are, however, comparatively small due to their construction, so that, with a small diameter of the eyes, the tissue can also be overstretched in one direction and, with a relatively large diameter, the lens body can be decentered.
Aus der Fig. 10 der genannten Druckschrift ist schließlich eine künstliche Augenlinse bekannt, die zwei hakenförmige, nach einer Seite gebogene Bügel aufweist. Bei dieser Augenlinse verteilt sich der auf den Rand der hinteren Augenkammer ausgeübte Druck auf eine größere Länge der beiden hakenförmigen Bügel, sie kann jedoch nur durch Drehen durch die Pupille hindurch in die hintere Augenkammer eingeführt werden, was nicht nur verhältnismäßig schwierig ist, sondern auch das Auge stärker gefährdet als ein bloßes Einschieben.Finally, an artificial eye lens is known from FIG. 10 of the cited document, which has two hook-shaped brackets bent to one side. With this eye lens, the pressure exerted on the edge of the rear eye chamber is distributed over a greater length of the two hook-shaped brackets, but it can only be introduced into the rear eye chamber by turning through the pupil, which is not only relatively difficult, but also that Eye more at risk than just inserting it.
Die DE-OS 34 15 815 beschreibt eine künstliche Augenlinse, bei der der geschlossene Bügel einen zum Linsenkörper hin eingezogenen konkaven Bereich aufweist und die beiden anderen Stützelemente als nach entgegengesetzten Seiten gebogene hakenförmige Bügel ausgebildet sind. Diese Linse hat den Nachteil, daß sie beim Einsetzen weder gedreht noch gefaltet werden kann.DE-OS 34 15 815 describes an artificial eye lens in which the closed bracket has a concave region drawn in towards the lens body and the two other support elements are designed as hook-shaped brackets bent on opposite sides. This lens has the disadvantage that it cannot be rotated or folded when inserted.
In der DE- AS 10 34 325 ist eine Linse beschrieben, die in der vorderen Augenkammer angeordnet ist und durch im vorderen Augenkammerwinkel anliegende elastische Schlaufen gehalten wird. Diese intraokulare Linse ist zwar leicht einzusetzen, ihr korrekter Sitz jederzeit leicht zu prüfen und Verlagerungen sind sofort festzustellen. Es ist jedoch nachteilig, daß die Schlaufen, wenn sie durch die vom Auge bzw. Augenkammerwinkel ausgeübten Kräfte elastisch verformt werden, senkrecht zur Ebene der Iris in Richtung zur Hornhaut ausbeulen und mit der äußerst empfindlichen Innenseite der Hornhaut in Kontakt kommen können oder den Linsenteil mit dieser Innenseite in Kontakt bringen. Diese Ausbeulung wird noch dadurch begünstigt, daß die vom Augenkammerwinkel ausgeübten Kräfte eine zur Hornhaut gerichtete Komponente besitzen.DE-AS 10 34 325 describes a lens which is arranged in the front eye chamber and is held by elastic loops lying in the front eye chamber angle. This intraocular lens is easy to use, its correct fit can be easily checked at any time, and displacements can be determined immediately. However, it is disadvantageous that the loops, if they are elastically deformed by the forces exerted by the eye or eye chamber angle, bulge perpendicular to the plane of the iris in the direction of the cornea and can come into contact with the extremely sensitive inside of the cornea or bring the lens part into contact with this inside. This bulge is further promoted by the fact that the forces exerted by the angle of the eye chamber have a component directed towards the cornea.
Um den Kontakt mit der Hornhautinnenseite mit Sicherheit auszuschließen, hat man die Schlaufen trotz großer Schwierigkeiten beim Einsetzen in der hinteren Augenkammer angeordnet wobei der optische Linsenteil sowohl in der vorderen als auch in der hinteren Augenkammer positioniert werden kann ( DE-OS 30 13 177 ) und S-förmig gekrümmte Schlaufen eingesetzt werden können (NL - OS 80 04 782, entspricht der nachveröffentlichten DE OS 30 32 144 ). Um zu erreichen, daß die Schlaufe unabhängig von den vom Auge auf sie ausgeübtem Kräften ihre Lage parallel zur Iris beibehält, wird in der DE-OS 31 52 759 eine Linse mit zwei Schlaufen vorgeschlagen, deren drahtförmiges Material eine Querschnittsfläche mit einer relativ großen und senkrecht dazu einer relativ kleinen Abmessung aufweist, wobei die große Abmessung in etwa senkrecht zur Ebene der Iris orientiert ist. Aufgrund der Formgebung der beiden Bügel ist diese Linse zwar leicht durch die Pupille in die hintere Kammer des Auges einfügbar, die Abstände zwischen den beiden Stützstellen der beiden Bügel sind jedoch konstruktionsbedingt verhältnismäßig klein, so daß es bei kleinem Durchmesser der Augen zu Überdehnungen des Gewebes in einer Richtung und bei verhälnismäßig großem Durchmesser zur Dezentrierung des Linsenkörpers kommen kann.In order to exclude contact with the inside of the cornea with certainty, the loops have been arranged in the rear eye chamber despite great difficulties when inserting them, the optical lens part being able to be positioned in both the front and rear eye chambers (DE-OS 30 13 177) and S-shaped loops can be used (NL - OS 80 04 782, corresponds to the subsequently published DE OS 30 32 144). In order to ensure that the loop maintains its position parallel to the iris regardless of the forces exerted on it by the eye, DE-OS 31 52 759 proposes a lens with two loops, the wire-shaped material of which has a cross-sectional area with a relatively large and perpendicular for this purpose has a relatively small dimension, the large dimension being oriented approximately perpendicular to the plane of the iris. Due to the shape of the two brackets, this lens can be easily inserted through the pupil into the rear chamber of the eye, but the distances between the two support points of the two brackets are comparatively small by design, so that there is overstretching of the tissue in the eyes with a small diameter in one direction and with a relatively large diameter, the lens body can decenter.
Aus dem SU-Urheberschein 545 352 ist eine künstliche Augenlinse bekannt, bei der das Vorhandensein von Linse und Stützfüßen außerhalb der Pupille vorausgesetzt ist und der Linsenkörper mindestens mit einem schleifenfδrmigen Fuß zur Ausfuhrung einer Naht versehen ist, die die Augenlinse an der Regenbogenhaut festhält. Hierbei besteht die Möglichkeit einer Ausrenkung, bei der Pupillenerweiterung, sofern die Linse in den Irisdurchstich eingeführt wird.From the SU authorship certificate 545 352 an artificial eye lens is known, in which the presence of the lens and support feet outside the pupil is assumed and the lens body is provided with at least one loop-shaped foot for the execution of a seam that holds the eye lens on the rainbow skin. There is a possibility of dislocation when dilating the pupil if the lens is inserted into the iris.
Zur Vereinfachung der Technik der Implantation einer Linse und deren zuverlässiger Fixierung ist eine andere künstliche Augenlinse entwickelt worden, die aus dem SU- Urheberschein 858 819 bekannt ist. Bei dieser Augenlinse stellt der obere schleifenformige Fuß zwei Läppchen dar, die in der horizontalen Linsenebene in deren oberen Hälfte einander gegenüber liegen, während die Ebene dieses schleifenförmigen Fußes zur Linsenebene unter einem Winkel von 5 - 8 Grad geneigt ist, um einen federnden Effekt zu erzielen. Dabei ist ein unterer Stützfuß vorhanden. Der Nachteil dieser bekannten Augenlinse besteht darin, daß sie die Bildung eines großen Koloboms ( mit einer Länge bis zu 4 mm ) im oberen Teil der Iris mit anschließendem Anlegen einer Supramid-Naht erfordert, was die Dauer des operativen Eingriffes bedeutend verlängert und zusätzlich technische Schwierigkeiten bei der Implantation schafft. Bei einer aus der US-PS 41 10 848 bekannten Linse ist die Form der beiden Tragschleifen im wesentlichen bis auf eine Einkerbung in einer Tragschleife gleich. Die Einkerbung wird an die Iris des Auges angenäht. Da die Tragschleifen der Linse starr sind, erfordert das Einsetzen der Linse eine ziemlich starke Deformation der Iris und der Kapsel, wodurch das Auge beschädigt werden kann. Weiterhin ist die Kontaktfläche der Tragschleifen mit der Innenseite der Kapsel klein, wodurch sich die Linse aufgrund von Erschütterungen wie sie beim Gehen oder Laufen auftreten, verlagern kann.To simplify the technique of implanting a lens and its reliable fixation, another artificial eye lens has been developed, which is known from the SU copyright certificate 858 819. In this eye lens, the upper loop-shaped foot represents two lobes that lie opposite each other in the upper half of the horizontal lens plane, while the plane of this loop-shaped foot is inclined at an angle of 5-8 degrees to the lens plane in order to achieve a resilient effect . There is a lower support leg. The disadvantage of this known eye lens is that it requires the formation of a large coloboma (with a length of up to 4 mm) in the upper part of the iris with subsequent application of a supramid suture, which significantly increases the duration of the surgical intervention and additional technical difficulties during implantation. In a lens known from US-PS 41 10 848, the shape of the two support loops is essentially the same except for a notch in a support loop. The notch is sewn onto the iris of the eye. Because the lens loops are rigid, inserting the lens requires a fairly large deformation of the iris and capsule, which can damage the eye. Furthermore, the contact area of the support loops with the inside of the capsule is small, as a result of which the lens can shift due to vibrations that occur when walking or running.
Aus dem vorangegangenen ist erkennbar, daß die Entwicklung von chirurgischen Techniken von besonderem Interesse ist, die nur verhälnismäßig kleine Einschnitte in das Okulargewebe zum Entfernen von Katarakten erfordern (OS - PS 40 02 169 und 39 96 935). Einer der Hauptnachteile der starren Intraokularlinse ist jedoch, daß das Einsetzen der Linse ein verhältnismäßig großen Einschnitt in das Okulargewebe erfordert. Diese chirurgische Prozedur führt unter anderem zu einer verhältnismäßig hohen Komplikationsrate. Die erheblichen Gefahren der Implantation einer starren Linse sind ein erhöhtes Infektionsrisiko, eine Ablösung der Retina sowie die Lazeration der Okulargewebe insbesondere hinsichtlich der Pupille. Es besteht daher ein erheblicher Bedarf an Intraokular- Linsenimplantaten, die den klinischen Vorteil verhältnismäßig kleiner Einschnitte bieten, deren optischer Bereich jedoch eine feste Brennweite hat und die im implantierten Zustand eine vorgeschriebene Gestalt beibehalten, so daß man sichere und zweckmäßigere chirurgische Techniken sowie einen angenehmen Sitz im Auge erhält.From the foregoing it can be seen that the development of surgical techniques is of particular interest which only require relatively small incisions in the ocular tissue to remove cataracts (OS - PS 40 02 169 and 39 96 935). However, one of the main disadvantages of the rigid intraocular lens is that the insertion of the lens requires a relatively large incision in the ocular tissue. Among other things, this surgical procedure leads to a relatively high complication rate. The considerable dangers of implanting a rigid lens are an increased risk of infection, detachment of the retina and laceration of the eyepiece tissue, particularly with regard to the pupil. There is therefore a significant need for intraocular lens implants which offer the clinical advantage of relatively small incisions, but whose optical area has a fixed focal length and which maintain a prescribed shape in the implanted state, so that one can use safe and more expedient surgical techniques and a comfortable fit keeps in mind.
Der Hauptnachteil der herkömmlichen Befestigungssysteme besteht darin, daß sie üblicherweise entweder die Verwendung von Nahtmaterial zum Positionieren der Linse innerhalb des Auges (meist durch Befestigung an der Iris) oder die Verwendung von relativ steifen Stützflanschen erfordern, die die Linse ohne eine Naht in Position halten. Die zum Fixieren der Linsen unter Verwendung von Nahtmaterial oder steifen Andruckflanschen erforderlichen Manipulationen erhöhen jedoch das chirurgische Trauma des Auges. Außerdem kann sich eine postoperative Verschiebung der Linse bei diesen beiden Systemen ergeben. Beispielsweise kann das Nahtmaterial brechen und die Linse aus der gewünschten Sollage auswandern lassen. Die relativ steifen Andruckflansche oder Abstandhalter herkömmlicher " nahtfreier " Konstruktionen können das Augengewebe während der operativen Linsenmanipulationen verletzen. Außerdem können nach der Operation diese steifen Andruckelemente / Abstützflansche durch die beschädigten Bereiche hindurchtreten und damit wieder ermöglichen, daß die Linse sich im operierten Auge wieder verschiebt. Die bekannten Faltlinsen lassen sich entweder durch flächige Haptiken nur schwer falten oder die Haptikelemente ragen beim Falten und / oder Hindurchführen durch den Einschnitt der Implantationsöffnung im Auge aus der Implantationszone heraus, was die Implantation erschwert und eine zusätzliche Verletzungsgefahr für das Auge und eine Beschädigungsgefahr für die Haptik in sich birgt. Der Erfindung liegt somit das Problem zugrunde, eine künstliche intraokulare Augenlinse zu schaffen, die ein problemloses Hindurchführen durch eine möglichst kleine sklerocorneale oder corneale Implantationsöffnung im Auge gestattet, sowie einen einfachen Entfaltungsvorgang mit geringer Belastung der berührten Strukturen des Auges, ein leichtes Drehen am Implantationsort, also im Kapselsack, Sulkus oder Kammerwinkel und ein sicheres Zentrieren mit leichtem Aufspannen der Kapsel. Darüber hinaus soll die mechanische Belastung des Augengewebes durch die Befestigungselemente der Linse gering gehalten werden.The main disadvantage of conventional fastening systems is that they usually require either the use of sutures to position the lens within the eye (usually by attachment to the iris) or the use of relatively stiff support flanges that hold the lens in place without a suture. However, the manipulations required to fix the lenses using sutures or rigid pressure flanges increase the surgical trauma of the eye. There may also be postoperative lens displacement in these two systems. For example, the suture material can break and the lens can migrate out of the desired position. The relatively stiff pressure flanges or spacers of conventional "seamless" designs can injure the eye tissue during surgical lens manipulations. In addition, these stiff pressure elements / support flanges can pass through the damaged areas after the operation and thus allow the lens to shift again in the operated eye. The known folding lenses are either difficult to fold by flat haptics or the haptic elements protrude from the implantation zone when folding and / or passing through the incision of the implantation opening in the eye, which complicates the implantation and an additional risk of injury to the eye and a risk of damage to the Haptics are inherent. The invention is therefore based on the problem of creating an artificial intraocular eye lens which allows problem-free passage through the smallest possible sclerocorneal or corneal implantation opening in the eye, as well as a simple unfolding process with little stress on the touched structures of the eye, a slight turning at the implantation site, So in the capsular bag, sulcus or chamber angle and a safe centering with easy opening of the capsule. In addition, the mechanical stress on the eye tissue by the fastening elements of the lens should be kept low.
Diese Aufgabe wird erfindungsgemäß durch die im Kennzeichen des Anspruchs 1 angegebenen Merkmale gelöst.This object is achieved by the features specified in the characterizing part of claim 1.
Vorteilhafte Weiterbildungen der Erfindung sind in den Unteransprüchen angegeben.Advantageous developments of the invention are specified in the subclaims.
Die beschriebene erfindungsgemäße Linsenstruktur weist einen verformbaren optischen Zonenbereich auf, durch den beim Einsetzen in das Auge die Linse durch Falten auf eine Breite von ca 50% des Querschnittsdurchmessers der Optik verformt werden kann. Nach dem Einsetzen nimmt die Linse ihre ursprüngliche volle Größe und feste Brennweite wieder an. Sie läßt sich also durch kleinere Einschnitte im Augengewebe einsetzen, als dies bei einer starren Linse vergleichbarer Größe möglich ist. Sie weist vier mit ihr verbundene winkelförmige elastische Haptikelemente für eine Vierzonenabstützung, bzw. -lagerung auf, die peripher voneinander getrennt, alle in einer Drehrichtung derart angeordnet sind, daß im gefalteten Zustand die Haptikelemente ohne zusätzliche Manipulationen im Implantationsbereich zu liegen kommen.The described lens structure according to the invention has a deformable optical zone region, through which the lens can be deformed by folding to a width of approximately 50% of the cross-sectional diameter of the optics when inserted into the eye. After insertion, the lens returns to its original full size and fixed focal length. It can therefore be used through smaller incisions in the eye tissue than is possible with a rigid lens of comparable size. It has four angular elastic haptic elements connected to it for four-zone support or storage, which are separated peripherally from one another, all arranged in one direction of rotation in such a way that the haptic elements come to lie in the implantation area without additional manipulations in the folded state.
Die Haptikelemente weisen vorteilhaft einen langen abgekrümmten Bereich auf, der sich auf einer Peripherielinie um den Mittelpunkt der Augenlinse erstreckt. Dadurch ergibt sich eine exaktere Fixierung und Zentrierung der Linse und ein geringer Auflagedruck durch die Haptikelemente auf das Augengewebe.The haptic elements advantageously have a long curved area which extends on a peripheral line around the center of the eye lens. This results in a more precise fixation and centering of the lens and a lower contact pressure by the haptic elements on the eye tissue.
Die Haptikelemente sind im oberen und unteren Bereich der Linse in einem Winkel zur senkrechten Mittellinie angeordnet. Dieser Winkel kann variabel sein und beträgt vorteilhaft zwischen 10 und 45 Grad.The haptic elements are arranged in the upper and lower area of the lens at an angle to the vertical center line. This angle can be variable and is advantageously between 10 and 45 degrees.
Die Haptikelemente können Einkerbungen oder Löcher aufweisen, die dafür geeignet sind, eine Nahtfixation zum Beispiel im Sulcus ciliaris zu ermöglichen.The haptic elements can have notches or holes which are suitable for enabling suture fixation, for example in the sulcus ciliaris.
Die Haptikelemente können zusätzlich auch Öffnungen aufweisen, die zum Einführen von Instrumenten zum Positionieren und Rotieren des Implantats geeignet sind. Diese Öffnungen sind vorteilhaft in ihren Flächen nahe an der Linse angeordnet. Um eine Veränderung ihrer Flexibilität zu bewirken und ein erwünschtes Vernarben und Fixieren beim Fibrosieren des Kapselsackes zu verbessern, können die Haptikelemente einfach oder mehrfach unterbrochen sein, zweckmäßig durch Löcher, die je nach dem gewünschten Grad der Veränderung an geeigneten Stellen vorgesehen werden.The haptic elements can also have openings that are suitable for inserting instruments for positioning and rotating the implant. These openings are advantageously arranged in their surfaces close to the lens. In order to bring about a change in their flexibility and to improve a desired scarring and fixing when the capsular bag is fibrosed, the haptic elements can be interrupted once or several times, expediently by holes which are provided in suitable locations depending on the desired degree of change.
Weiterhin können die Haptikelemente noch zusätzliche Vorrichtungen, z.B. Löcher, aufweisen, die geeignet sind, eine Verbindung zu anderen Implantaten, wie einem Kapselspannring oder anderen implantierten Systemen zu ermöglichen.Furthermore, the haptic elements can have additional devices, e.g. Have holes that are suitable to enable a connection to other implants, such as a capsule clamping ring or other implanted systems.
Die Erfindung wird im folgenden anhand eines in den Figuren dargestellten bevorzugten Ausführungsbeispiels näher erläutert.The invention is explained below with reference to a preferred embodiment shown in the figures.
Die Fig. 1 zeigt schematisch eine erfindungsgemäße Intraokularlinse1 schematically shows an intraocular lens according to the invention
Die Fig. 2 zeigt schematisch eine gefaltete Intraokularlinse nach der vorliegenden Erfindung2 schematically shows a folded intraocular lens according to the present invention
Die in der Fig. 1 schematisch dargestellte erfindungsgemäße Linsenstruktur 1 weist einen verformbaren optischen Zonenbereich 2 auf, durch den beim Einsetzen in das Auge die Linse durch Falten auf eine Breite von ca 50% des Querschnittsdurchmessers der Optik verformt werden kann. Sie weist vier mit ihr verbundene winkelförmige elastische Haptikelemente 3 für eine Vierzonenabstützung bzw. -lagerung auf, die peripher voneinander getrennt, alle in einer Drehrichtung derart angeordnet sind, daß im gefalteten Zustand die Haptikelemente ohne zusätzliche Manipulationen im Implantationsbereich 4 zu liegen kommen, wie das in der Fig. 2 gezeigt ist. Dabei kann der Implantationsbereich gerade oder gekrümmt sein. Wesentlich ist, daß keine Teile der Haptikelemente 3 aus diesem herausragen. Die Haptikelemente 3 weisen vorteilhaft einen langen abgekrümmten Bereich 5 auf, der sich auf einer Peripherielinie 6 um den Mittelpunkt 7 der Optik 8 erstreckt. Dadurch ergibt sich eine exaktere Fixierung und Zentrierung der Optik 8 und ein geringer Auflagedruck durch die Haptikelemente 3 auf das Augengewebe. Die Haptikelemente 3 sind im oberen und unteren Bereich der Linse in einem Winkel 9 zur senkrechten Mittellinie 10 angeordnet. Dieser Winkel 9 kann variabel sein und beträgt vorteilhaft zwischen 10 und 45 Grad. Die Haptikelemente 3 weisen vorteilhaft Einkerbungen 11 oder Löcher 12 auf, die dafür geeignet sind, eine Nahtfixation zum Beispiel im Sulcus ciliaris zu ermöglichen. Sie können auch zusätzlich noch Öffnungen 13 aufweisen, die zum Einführen von Instrumenten zum Positionieren und Rotieren des Implantats geeignet sind. Diese Öffnungen sind vorteilhaft in ihren Flächen 14 nahe an der Optik 8 angeordnet. Um eine Veränderung ihrer Flexibilität zu bewirken und ein erwünschtes Vernarben und Fixieren beim Fibrosieren des Kapselsackes zu verbessern, können die Haptikelemente 3 einfach oder mehrfach unterbrochen sein, zum Beispiel durch nicht dargestellte Löcher, die je nach dem gewünschten Grad der Veränderung an geeigneten Stellen vorgesehen werden. Weiterhin können die Haptikelemente zusätzliche, nicht dargestellte Vorrichtungen, z.B. Löcher, aufweisen, die geeignet sind, eine Verbindung zu anderen Implantaten, wie einem Kapselspannring oder anderen implantierten Systemen zu ermöglichen.The lens structure 1 according to the invention, shown schematically in FIG. 1, has a deformable optical zone region 2, by means of which the lens can be deformed by folding to a width of approximately 50% of the cross-sectional diameter of the optics when inserted into the eye. It has four angular elastic haptic elements 3 connected to it for a four-zone support or support, which are separated peripherally from one another, all arranged in one direction of rotation in such a way that the haptic elements come to rest in the implantation area 4 without additional manipulations, such as that, when folded is shown in Fig. 2. The implantation area can be straight or curved. It is essential that no parts of the haptic elements 3 protrude from it. The haptic elements 3 advantageously have a long curved region 5, which extends on a peripheral line 6 around the center 7 of the optics 8. This results in a more precise fixation and centering of the optics 8 and a low contact pressure by the haptic elements 3 on the eye tissue. The haptic elements 3 are arranged in the upper and lower region of the lens at an angle 9 to the vertical center line 10. This angle 9 can be variable and is advantageously between 10 and 45 degrees. The haptic elements 3 advantageously have notches 11 or holes 12 which are suitable for enabling suture fixation, for example in the sulcus ciliaris. They can also additionally have openings 13 which are suitable for introducing instruments for positioning and rotating the implant. These openings are advantageously arranged in their surfaces 14 close to the optics 8. In order to bring about a change in their flexibility and to improve a desired scarring and fixing when the capsular bag is fibrosed, the haptic elements 3 can be interrupted once or several times, for example by holes (not shown) which are provided at suitable locations depending on the desired degree of change . Furthermore, the haptic elements can have additional devices, not shown, for example holes, which are suitable for enabling a connection to other implants, such as a capsule clamping ring or other implanted systems.
Durch die Erfindung wird eine künstliche intraokulare Augenlinse geschaffen, die ein problemloses Hindurchführen durch eine möglichst kleine sklerocorneale oder corneale Implantationsöffnung im Auge gestattet, sowie einen einfachen Entfaltungsvorgang mit geringer Belastung der berührten Strukturen des Auges, ein leichtes Drehen am Implantationsort, also im Kapselsack, Sulkus oder Kammerwinkel und ein sicheres Zentrieren mit leichtem Aufspannen der Kapsel ermöglicht. Darüber hinaus soll die mechanische Belastung des Augengewebes durch die Befestigungselemente der Linse gering gehalten werden. The invention creates an artificial intraocular eye lens that allows a problem-free passage through the smallest possible sclerocorneal or corneal implantation opening in the eye, as well as a simple unfolding process with little stress on the touched structures of the eye, a slight rotation at the implantation site, i.e. in the capsular bag, sulcus or chamber angle and secure centering with easy opening of the capsule. In addition, the mechanical stress on the eye tissue by the fastening elements of the lens should be kept low.
Bezugszeichenreference numeral
1 Linsenstruktur1 lens structure
2 Zonenbereich2 zone area
3 Haptikelement3 haptic element
4 Implantationsbereich4 implantation area
5 Bereich5 area
6 Peripherielinie6 peripheral line
7 Mittelpunkt7 center point
8 Augenlinse8 eye lens
9 Winkel9 angles
10 Mittellinie10 center line
11 Einkerbung11 notch
12 Loch12 holes
13 Öffnung13 opening
14 Fläche 14 area

Claims

Patentansprüche claims
1. Verformbare künstliche intraokulare Augenlinse mit einem verformbaren optischen Zonenteil zur Implantation bei einer Kataraktoperation, die eine Linse und eine mit dieser verbundene Haptik aus mehreren winkelförmigen elastischen Stützelementen aufweist, dadurch gekennzeichnet, daß sie vier Haptikelemente (3) für eine Vierzonenabstützung bzw. -lagerung aufweist, die peripher voneinander getrennt, alle in einer Drehrichtung derart angeordnet sind, daß im gefalteten Zustand die Haptikelemente (3) ohne zusätzliche Manipulationen im Implantationsbereich (4) zu liegen kommen.1. Deformable artificial intraocular eye lens with a deformable optical zone part for implantation during a cataract operation, which has a lens and a haptic connected to it from several angular elastic support elements, characterized in that it has four haptic elements (3) for a four-zone support or storage which are peripherally separated from one another, are all arranged in one direction of rotation in such a way that the haptic elements (3) come to lie in the implantation region (4) without additional manipulations in the folded state.
2. Intraokulare Augenlinse nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Haptikelemente (3) einen abgekrümmten Bereich (5) aufweisen, der sich auf der Peripherielinie (6) um den Mittelpunkt (7) der intraokularen Augenlinse (8) erstreckt.2. Intraocular eye lens according to claim 1, characterized in that the haptic elements (3) have a curved region (5) which extends on the peripheral line (6) around the center (7) of the intraocular eye lens (8).
3. Intraokulare Augenlinse nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Haptikelemente (3) im oberen und unteren Bereich der intraokularen Augenlinse (8) in einem Winkel (9) zur Mittellinie (10) angeordnet sind, der zwischen 10 und 45 Grad beträgt.3. Intraocular eye lens according to claim 1, characterized in that the haptic elements (3) in the upper and lower region of the intraocular eye lens (8) are arranged at an angle (9) to the center line (10), which is between 10 and 45 degrees.
4. Intraokulare Augenlinse nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Haptikelemente (3) Einkerbungen (11) oder Löcher (12) für eine Nahtfixation aufweisen.4. Intraocular eye lens according to claim 1, characterized in that the haptic elements (3) have notches (11) or holes (12) for suture fixation.
5. Intraokulare Augenlinse nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Haptikelemente Öffnungen (13) zum Einfuhren von Instrumenten zum Positionieren und Rotieren des Implantats in ihren Flächen (14) aufweisen.5. Intraocular eye lens according to claim 1, characterized in that the haptic elements have openings (13) for introducing instruments for positioning and rotating the implant in their surfaces (14).
6. Intraokulare Augenlinse nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Haptikelemente zur Veränderung ihrer Flexibilität einfach oder mehrfach unterbrochen sind. 6. Intraocular eye lens according to claim 1, characterized in that the haptic elements are interrupted one or more times to change their flexibility.
7. Intraokulare Augenlinse nach Anspruch 1, dadurch gekennzeichnet, daß die Haptikelemente Vorrichtungen zur Herstellung von Verbindungen zu anderen Implantaten aufweisen.7. Intraocular eye lens according to claim 1, characterized in that the haptic elements have devices for producing connections to other implants.
8. Intraokulare Augenlinse nach Anspruch 7, dadurch gekennzeichnet, daß die Vorrichtimgen Durchbohrungen sind.8. Intraocular eye lens according to claim 7, characterized in that the Vorrichtimgen are perforations.
9. Intraokulare Augenlinse nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß Haptik und Optik aus dem gleichen Material bestehen.9. Intraocular eye lens according to one of the preceding claims, characterized in that haptics and optics consist of the same material.
10. Intraokulare Augenlinse nach einem der vorhergehenden Ansprüche, dadurch gekennzeichnet, daß Haptik und Optik jeweils aus verschiedenem Material bestehen.10. Intraocular eye lens according to one of the preceding claims, characterized in that haptics and optics each consist of different material.
BERICHTIGTES BLATT (REGEL 91) ISA / EP CORRECTED SHEET (RULE 91) ISA / EP
PCT/DE1997/001893 1996-09-09 1997-08-26 Artificial, deformable intraocular eye lens WO1998010717A1 (en)

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DE1996137693 DE19637693A1 (en) 1996-09-09 1996-09-09 Deformable artificial intraocular eye lens
DE19637693.9 1996-09-09

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USD702346S1 (en) 2007-03-05 2014-04-08 Nulens Ltd. Haptic end plate for use in an intraocular assembly
US8834565B2 (en) 2005-03-30 2014-09-16 Nulens Ltd. Foldable accommodating intraocular lens
US8956409B2 (en) 2004-04-29 2015-02-17 Nulens Ltd. Accommodating intraocular lens assemblies and accommodation measurement implant
DE202018103444U1 (en) 2018-06-19 2019-06-21 Cesar C. Carriazo Holding device for holding an optical implant on a wall region in an eye cavity of an eye and optical device with a holding device and an optical implant
US10687936B2 (en) 2016-05-22 2020-06-23 Rayner Intraocular Lenses Limited Hybrid accommodating intraocular lens assemblages
US11224505B2 (en) 2018-11-02 2022-01-18 Rayner Intraocular Lenses Limited Hybrid accommodating intraocular lens assemblages including discrete lens unit with segmented lens haptics

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DE202012101569U1 (en) 2012-04-26 2012-05-10 Vr Vision Research Gmbh Artificial intraocular lens
DE202012102027U1 (en) 2012-06-01 2012-06-26 Vr Vision Research Gmbh Artificial intraocular lens
WO2015084282A1 (en) * 2013-12-02 2015-06-11 Rasier Rifat An intraocular lens
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US8956409B2 (en) 2004-04-29 2015-02-17 Nulens Ltd. Accommodating intraocular lens assemblies and accommodation measurement implant
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US11224505B2 (en) 2018-11-02 2022-01-18 Rayner Intraocular Lenses Limited Hybrid accommodating intraocular lens assemblages including discrete lens unit with segmented lens haptics

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AU4449997A (en) 1998-04-02

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